Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kara za brak OC wzrośnie. Ile zapłaci zapominalski właściciel ciężarówki? Bardzo dużo!

kierowca-polski-w-trasie

Wysokość kar za brak OC jest powiązana z pensją minimalną, a ta w 2021 roku wzrośnie! Oznacza to, że co prawda będziemy zarabiać więcej, ale i więcej zapłacimy za niedopatrzenie i zapominalstwo. Co istotne, z karą należy się liczyć również w przypadku, gdy nasze auto stoi nieużywane na parkingu lub w garażu.

Jak poinformowała PAP, w 2021 r. minimalne wynagrodzenie wyniesie 2800 zł brutto, czyli o 200 zł brutto więcej niż w 2020. Zgodnie z art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK wskaźnik ten co roku służy do przeliczania wysokości kar za brak ubezpieczenia OC. Maksymalna stawka kary dla właściciela samochodu osobowego wynosi dwukrotność tej kwoty, dla ciężarowego zaś – aż trzykrotność wspomnianej kwoty. W przypadku pozostałych pojazdów jest to równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia.

Pod uwagę należy wziąć również długość okresu, w którym pojazd nie był objęty ubezpieczeniem. Jeśli przerwa nie przekracza 3 dni, kara wynosi 20 proc., do 14 dni – jest to 50 proc. pełnej stawki.

Za brak OC w przypadku osobówki trzeba będzie zapłacić:

  • do 3 dni: 1120 zł,
  • od 4 do 14 dni: 2800 zł,
  • ponad 14 dni: 5600 zł.

*

Z kolei dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów kary będą wynosić:

  • do 3 dni: 1680 zł (obecnie 1560 zł),
  • od 4 do 14 dni: 4200 zł (obecnie 3900 zł),
  • ponad 14 dni: 8400 zł (obecnie 7800 zł).

*

Należy podkreślić, że dla pojazdu, który aktualnie nie jest użytkowany, również należy wykupić polisę OC. To, że prawdopodobieństwo kontroli drogowej jest minimalne, w zasadzie nie ma znaczenia, ponieważ za wykrywanie takich przypadków odpowiada system informatyczny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, porównując dane o zawartych umowach, które dostarcza ubezpieczyciel z danymi z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Warto też upewnić się, czy i w jakiej sytuacji polisa automatycznie ulega przedłużeniu.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

prekosc-przekorczenie-utrata-prawa-jazdy

Firmy transportowe mogą żądać zwrotu opłat z Niemiec!

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu wczoraj wydał historyczne orzeczenie. Dzięki niemu firmy transportowe mogą domagać się zwrotu nieuczciwie pobranych opłat z Maut – za przejazd niemieckimi drogami.

2020-10-29
0
brexit-procedura-celna

Polscy transportowcy zaskarżają Pakiet Mobilności

Polscy transportowcy zaskarżyli pakiet drogowy – Pakiet Mobilności – do Trybunału Sprawiedliwości UE. Jeśli przepisy w tej formie będą nadal funkcjonować, polski rynek przewozów stanie pod znakiem zapytania. Więcej informacji w komunikacie TLP: 

2020-10-29
0
Wazenie_Piotrkow_26.10.2020_Nr1

Ważył o 30 ton za dużo!

Dwie przeładowane ciężarówki wycofali z ruchu inspektorzy łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Zestaw przewożący koparkę ważył blisko 70 ton zamiast dopuszczalnych 40 ton. Z kolei zespół pojazdów z drewnem był za ciężki o prawie 15 ton. Ciężarówki skierowano na parking strzeżony, a wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.

2020-10-27
0
kierowca-polski-w-trasie

Nawet Komisja Europejska ma wątpliwości co do Pakietu Mobilności

Zmiany dotyczące czasu jazdy i odpoczynku kierowców w całej Unii Europejskiej obowiązują od 20 sierpnia. Upłynęły więc już dwa miesiące, a w dalszym ciągu nie ma jasnych informacji, jak respektować zapisy, które weszły w życie. Wśród przedstawicieli branży transportowej pojawia się coraz więcej wątpliwości związanych z interpretowaniem nowej dyrektywy. Co więcej, sama Komisja Europejska wskazała kilka zastrzeżeń w konstrukcji nowych zapisów.

2020-10-27
0
Zestaw_kontrola_21.10.2020_Nr1

I kierowca, i ciężarówka bez badań

Z poważnymi usterkami, bez ważnych badań technicznych oraz wymaganego zezwolenia lub licencji przewoził niezabezpieczone opony kierowca zestawu skontrolowanego przez funkcjonariuszy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierujący nie miał też orzeczenia lekarskiego i kwalifikacji wstępnej lub obowiązkowego szkolenia okresowego. Niesprawną ciężarówkę wycofano z ruchu. Kierowcę ukarano mandatami. Wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne.

2020-10-26
0