Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jakie zmiany dla busiarzy szykuje Unia Europejska? Pakiet Mobilności a przewoźnicy do 3,5 tony

bus-ustawa-o-delegowaniu

Pakiet Mobilności, mimo iż kojarzymy go głównie z branżą cięższego transportu, znacząco wpłynie również na pracę przewoźników do 3,5 tony. Po zmodyfikowaniu przepisów wynikających z rozporządzenia 1071/2009 oraz 1072//2009 na mniejszych przewoźników zostaną nałożone pewne obowiązki, z którymi do tej pory musieli się borykać jedynie przedsiębiorcy realizujący przewozy powyżej 3,5 tony. Oznacza to, że w pewnych aspektach oba typy przewozów zostaną zrównane. W których? Odpowiedź w poniższym artykule.

Jakie zmiany wprowadza Pakiet Mobilności dla przewoźników poniżej 3,5 tony?

  •  przewoźnik będzie musiał uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu oraz licencję transportową
  • w związku z tym, że konieczne będzie uzyskanie licencji wspólnotowej, przewoźnik będzie zobowiązany do wykazania zdolności finansowej na danym, wymaganym poziomie

Komisja Europejska ustaliła poziom wymaganego zabezpieczenia finansowego na 1 800 euro na jeden pojazd we flocie oraz po 900 euro na każdy kolejny. Przypomnijmy, że w przypadku przewoźników powyżej 3,5 tony jest to odpowiednio 9 000 i 5 000.

  • w zapewnieniu niezbędnego zabezpieczenia finansowego teoretycznie może pomóc ubezpieczenie OCP, jednak także w tej kwestii należy spodziewać się zmian. Prawdopodobnie polisy OCP przestaną być honorowane jako zabezpieczenie, konieczne więc będzie uzyskanie np. gwarancji bankowej oraz przedstawienia raportów finansów przedsiębiorstwa
  • możemy się też spodziewać, że wprowadzone zostaną plany mające na cele polepszenie warunków socjalnych i bytowych busiarzy
  • zapowiadane jest ponadto wzmocnienie kontroli busiarzy

Tachografy w busach?

Niejednoznaczny jest z kolei stosunek Komisji Europejskiej do tematu inteligentnych tachografów w mniejszych pojazdach. Według niektórych źródeł busiarze nie muszą martwić się o rejestrowanie czasu pracy za pomocą dedykowanych urządzeń, według innych tachografy zostaną zainstalowane we wszystkich pojazdach powyżej 2,4 tony, za pomocą których realizowany jest transport międzynarodowy – ponoć już od 2024 r.

Komentarz eksperta – Agnieszki Mądro, specjalisty ds. sprzedaży w firmie Tachobus

Pakiet Mobilności zakładał wprowadzenie szeregu zmian, które miały obowiązywać firmy transportowe, jak i kierowców. Według wielu ekspertów oraz kierowców i właścicieli firm transportowych przypuszczalnie przepisy znacznie utrudnią pracę kierowców.

Propozycje Komisji Europejskiej mają zwolenników, jak i ich przeciwników. Komisja Europejska zaproponowała m.in., by objąć przepisami rozporządzenie 561/2009, które dotyczy drogowych przewozów rzeczy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.

Pakiet Mobilności proponuje m.in. uelastycznienie tzw. wypoczynku tygodniowego. Możliwy byłby odbiór przez pracownika dwóch, nieco skróconych okresów wypoczynku tygodniowego w czasie czterech kolejnych tygodni.

Zwrócono uwagę również na warunki pracy kierowców. Zakwaterowanie podczas tygodniowego wypoczynku kierowcy powinno być przyjazne dla płci kierowcy. Istnieje też możliwość odbioru tygodniowego odpoczynku w domu. Wyklucza to jednak doliczanie jakiegokolwiek czasu trwania podróży powrotnej do czasu jego odpoczynku.

Do tej pory wynagrodzenie kierowcy w wielu firmach uzależnione było od szybkości dostawy danych towarów. Pakiet Mobilności chce zakazać tego typu praktyk, jeżeli takie działania będą zagrażać bezpieczeństwu drogowemu.

Niestety, propozycje rozporządzeń Komisji Europejskiej nie były i nie są wystarczająco jasne i przejrzyste. Dodatkowo nie odnosiły się one do niektórych problemów sektora transportowego. Do każdej propozycji Komisji posłowie przygotowali odpowiedni raport, natomiast członkowie Komisji Transportu i Turystyki złożyli ponad 1600 poprawek.

Ostatnie dni udowodniły, że podczas obrad Komisji Europejskiej w sprawie Pakietu Mobilności oraz całej branży transportowej wszystko zmienia się jak w mgnieniu oka. Zaledwie kilka dni temu Parlament głosował przeciwko jakimkolwiek zmianom w pakiecie drogowym. Debaty w tej sprawie toczyły się miesiącami. Finalnie w najbliższych miesiącach lub nawet latach w przepisach dla branży transportowej nie zmieni się praktycznie nic.

Czego możemy spodziewać się dalej? Pozostaje nam czekać na nowe pomysły Komisji Europejskiej.

Wszystkie powyższe aspekty powinny skłonić przewoźników związanych z transportem do 3,5 tony do rozważenia czy dotychczasowy model prowadzenia działalności gospodarczej jest wystarczająco bezpieczny. Być może należałoby rozważyć wprowadzenie we własnym przedsiębiorstwie rozwiązań zapewniających zwiększone bezpieczeństwo zarówno na gruncie technologicznym, jak tez doradczym. Zmieniające się dynamicznie przepisy prawa oraz nowe regulacje najprawdopodobniej w niedalekiej przyszłości dotkliwie dosięgną do tej pory omijaną branżę przewozów do 3,5 tony.

Współpraca merytoryczna: Kancelaria Transportowa Legaltrans oraz Tachobus

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0