Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jakie zmiany dla busiarzy szykuje Unia Europejska? Pakiet Mobilności a przewoźnicy do 3,5 tony

bus-ustawa-o-delegowaniu

Pakiet Mobilności, mimo iż kojarzymy go głównie z branżą cięższego transportu, znacząco wpłynie również na pracę przewoźników do 3,5 tony. Po zmodyfikowaniu przepisów wynikających z rozporządzenia 1071/2009 oraz 1072//2009 na mniejszych przewoźników zostaną nałożone pewne obowiązki, z którymi do tej pory musieli się borykać jedynie przedsiębiorcy realizujący przewozy powyżej 3,5 tony. Oznacza to, że w pewnych aspektach oba typy przewozów zostaną zrównane. W których? Odpowiedź w poniższym artykule.

Jakie zmiany wprowadza Pakiet Mobilności dla przewoźników poniżej 3,5 tony?

  •  przewoźnik będzie musiał uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu oraz licencję transportową
  • w związku z tym, że konieczne będzie uzyskanie licencji wspólnotowej, przewoźnik będzie zobowiązany do wykazania zdolności finansowej na danym, wymaganym poziomie

Komisja Europejska ustaliła poziom wymaganego zabezpieczenia finansowego na 1 800 euro na jeden pojazd we flocie oraz po 900 euro na każdy kolejny. Przypomnijmy, że w przypadku przewoźników powyżej 3,5 tony jest to odpowiednio 9 000 i 5 000.

  • w zapewnieniu niezbędnego zabezpieczenia finansowego teoretycznie może pomóc ubezpieczenie OCP, jednak także w tej kwestii należy spodziewać się zmian. Prawdopodobnie polisy OCP przestaną być honorowane jako zabezpieczenie, konieczne więc będzie uzyskanie np. gwarancji bankowej oraz przedstawienia raportów finansów przedsiębiorstwa
  • możemy się też spodziewać, że wprowadzone zostaną plany mające na cele polepszenie warunków socjalnych i bytowych busiarzy
  • zapowiadane jest ponadto wzmocnienie kontroli busiarzy

Tachografy w busach?

Niejednoznaczny jest z kolei stosunek Komisji Europejskiej do tematu inteligentnych tachografów w mniejszych pojazdach. Według niektórych źródeł busiarze nie muszą martwić się o rejestrowanie czasu pracy za pomocą dedykowanych urządzeń, według innych tachografy zostaną zainstalowane we wszystkich pojazdach powyżej 2,4 tony, za pomocą których realizowany jest transport międzynarodowy – ponoć już od 2024 r.

Komentarz eksperta – Agnieszki Mądro, specjalisty ds. sprzedaży w firmie Tachobus

Pakiet Mobilności zakładał wprowadzenie szeregu zmian, które miały obowiązywać firmy transportowe, jak i kierowców. Według wielu ekspertów oraz kierowców i właścicieli firm transportowych przypuszczalnie przepisy znacznie utrudnią pracę kierowców.

Propozycje Komisji Europejskiej mają zwolenników, jak i ich przeciwników. Komisja Europejska zaproponowała m.in., by objąć przepisami rozporządzenie 561/2009, które dotyczy drogowych przewozów rzeczy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.

Pakiet Mobilności proponuje m.in. uelastycznienie tzw. wypoczynku tygodniowego. Możliwy byłby odbiór przez pracownika dwóch, nieco skróconych okresów wypoczynku tygodniowego w czasie czterech kolejnych tygodni.

Zwrócono uwagę również na warunki pracy kierowców. Zakwaterowanie podczas tygodniowego wypoczynku kierowcy powinno być przyjazne dla płci kierowcy. Istnieje też możliwość odbioru tygodniowego odpoczynku w domu. Wyklucza to jednak doliczanie jakiegokolwiek czasu trwania podróży powrotnej do czasu jego odpoczynku.

Do tej pory wynagrodzenie kierowcy w wielu firmach uzależnione było od szybkości dostawy danych towarów. Pakiet Mobilności chce zakazać tego typu praktyk, jeżeli takie działania będą zagrażać bezpieczeństwu drogowemu.

Niestety, propozycje rozporządzeń Komisji Europejskiej nie były i nie są wystarczająco jasne i przejrzyste. Dodatkowo nie odnosiły się one do niektórych problemów sektora transportowego. Do każdej propozycji Komisji posłowie przygotowali odpowiedni raport, natomiast członkowie Komisji Transportu i Turystyki złożyli ponad 1600 poprawek.

Ostatnie dni udowodniły, że podczas obrad Komisji Europejskiej w sprawie Pakietu Mobilności oraz całej branży transportowej wszystko zmienia się jak w mgnieniu oka. Zaledwie kilka dni temu Parlament głosował przeciwko jakimkolwiek zmianom w pakiecie drogowym. Debaty w tej sprawie toczyły się miesiącami. Finalnie w najbliższych miesiącach lub nawet latach w przepisach dla branży transportowej nie zmieni się praktycznie nic.

Czego możemy spodziewać się dalej? Pozostaje nam czekać na nowe pomysły Komisji Europejskiej.

Wszystkie powyższe aspekty powinny skłonić przewoźników związanych z transportem do 3,5 tony do rozważenia czy dotychczasowy model prowadzenia działalności gospodarczej jest wystarczająco bezpieczny. Być może należałoby rozważyć wprowadzenie we własnym przedsiębiorstwie rozwiązań zapewniających zwiększone bezpieczeństwo zarówno na gruncie technologicznym, jak tez doradczym. Zmieniające się dynamicznie przepisy prawa oraz nowe regulacje najprawdopodobniej w niedalekiej przyszłości dotkliwie dosięgną do tej pory omijaną branżę przewozów do 3,5 tony.

Współpraca merytoryczna: Kancelaria Transportowa Legaltrans oraz Tachobus

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0