Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

ITD sprawdza, czy mocowanie ładunku jest zgodne z przepisami

mocowanie-drewna

Czy wszyscy zapoznali się już z zasadami dotyczącymi mocowania ładunków, które weszły w życie na początku roku? Jak widać, nie. Najwyższa pora, bo na „nowe” przepisy może powołać się ITD podczas kontroli. Przykład w poniższym komunikacie WITD Rzeszów. 

Zakaz dalszej jazdy do momentu przeładunku drzewa zgodnie z wytycznymi rozporządzenia w sprawie sposobu przewozu ładunku, a co gorsze – katastrofalny stan techniczny kontrolowanych pojazdów – oto wynik kontroli drogowej przeprowadzonej przez podkarpackich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

We wtorek 12 czerwca 2018 r. podczas rutynowych kontroli w miejscowości Jawornik (powiat strzyżowski), ciąg drogi krajowej nr 19, inspektorzy z WITD w Rzeszowie zainteresowali się pojazdem przewożącym drzewo kominkowe pocięte na tzw. metry, a dokładnie sposobem jego „zabezpieczenia”. Kontrola wykazała, że pasy mocujące w żaden sposób nie spełniały swojej funkcji, ponieważ większość drewnianych elementów mimo zabezpieczenia mogła zostać swobodnie wyciągnięta ze stosu.

Przypominamy, że sposób rozmieszczenia oraz zabezpieczania drzewa został szczegółowo opisany w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2018 r. w sprawie sposobu przewozu ładunku (Dz. U. z 2018, poz. 361), które informuje, że poprzeczny układ drzewa na pojeździe jest możliwy wtedy, gdy drzewo jest przewożone jedynie pomiędzy sztywnymi ścianami bocznymi lub w klatce, przy czym w tym drugim przypadku drewno nie może wystawać przez otwory klatki. Ładunek drewna nie może być wyższy niż sztywne ściany boczne. W kierunku wzdłużnym ładunek musi zostać podzielony na sekcje za pomocą sztywnych przegród lub kłonic. Długość ładunku nie może przekraczać 2,55 m. Każdy ładunek należy zabezpieczyć za pomocą co najmniej dwóch odciągów przepasujących od góry z naprężeniem wstępnym wynoszącym co najmniej 400 daN.

Jak się później okazało, nieprawidłowe zabezpieczanie ładunku nie było jedyną nieprawidłowością stwierdzoną podczas kontroli drogowej, a czarę goryczy przelała kontrola stanu technicznego pojazdów, która obnażyła ich techniczne usterki. Wynikiem kontroli było zatrzymanie dowodów: samochodu ciężarowego oraz naczepy m.in. za niesprawny układ hamulcowy skutkujący niedopuszczeniem zespołu pojazdów do dalszej jazdy do momentu usunięcia technicznych defektów.

Zakaz dalszej jazdy został wydany również do momentu przeładunku towaru i ponownego jego rozmieszczenia oraz zabezpieczenia według wytycznych rozporządzania. Natomiast kierowca został ukarany mandatem karnym w kwocie 600 zł za niezabezpieczenie ładunku przed jego przemieszczeniem oraz poruszanie się niesprawnym zespołem pojazdów.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0