Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Firma transportowa we Francji. Jak ją zarejestrować? Kompleksowy poradnik (cz. I)

firma-transportowa-we-francji

Coraz więcej polskich firm transportowych zastanawia się nad przeniesieniem działalności za granicę, głównie do państw Europy Zachodniej. Powody są proste: mniej restrykcji i kontroli, większa swoboda kabotażowa, wyższe stawki za transport. W czołówce najbardziej atrakcyjnych dla polskich przewoźników państw – obok Niemiec – jest Francja. Dlaczego? Firma transportowa we Francji – jak ją zarejestrować i o czym pamiętać? Tłumaczy Joanna Pasterzak-Jarosz, współwłaściciel kancelarii Groupe Espro.

Francja oferuje dla przedsiębiorców bardzo dobre warunki rozwoju. To kraj o jednym z najlepszych systemów ochrony praw osób zatrudnionych i najbardziej rozwiniętej strukturze związków zawodowych. Poza tym jest to duże skupisko konsumentów o niezwykle chłonnym potencjale, z dostępem do takich dużych rynków, jak Wielka Brytania i Hiszpania oraz do Morza Północnego i Śródziemnego, co dla firm transportowych ma kluczowe znaczenie w rozwijaniu działalności.

Polski udział w sektorze transportowym Francji jest bardzo wysoki. Zgodnie z danymi obserwatorium Conseil National Routier (CNR), w okresie od 2011 do 2018 r. usługi kabotażowe Polaków wzrosły na francuskim rynku aż dziesięciokrotnie. Tymczasem stowarzyszenie FNTR (La Fédération Nationale des Transports Routiers) informuje, że aktywność lokalnych firm spada – ma na to wpływ wzrost kosztów paliwa, brak kierowców zawodowych i wzrost udziału zagranicznych przewoźników. Przyczyniają się do tego również liczne strajki – ruch tzw. żółtych kamizelek czy protest służb celnych, który miał miejsce w marcu br.

Na szczęście ustawodawstwo francuskie nie przewiduje odrębnych regulacji, dotyczących prowadzenia działalności z obcym kapitałem ani inwestycji z zagranicy. Oznacza to, że polscy transportowcy zamierzający zarejestrować działalność gospodarczą na terenie Republiki Francuskiej mają pełną swobodę wyboru formy prawnej przedsiębiorstwa.

Firma transportowa we Francji

Formy prawne działalności we Francji

Polski przedsiębiorca może prowadzić działalność gospodarczą we Francji w dwóch postaciach: jako osoba fizyczna lub osoba prawna. Do wyboru ma cztery grupy działalności:

1. Działalność rzemieślnicza.

Niezależna forma prowadzenia działalności produkcyjnej, przetwórczej, naprawczej i usługowej przy zatrudnieniu poniżej 10 osób. Firma jest rejestrowana w Ewidencji Zawodów (Répertoire des métiers). Wymagane jest również złożenie dokumentów w Centrum Formalności Przedsiębiorstw (CFE – Centre de formalité des entreprises). Jest to instytucja, która pośredniczy w uzyskaniu potrzebnych rejestracji i numerów identyfikacyjnych.

2. Działalność przemysłowa.

Podobnie jak rzemieślnicza, jest to niezależna działalność produkcyjna, przetwórcza, naprawcza czy usługowa przy zatrudnieniu ponad 10 pracowników. Przedsiębiorstwo rejestruje się w RCS – Rejestrze Handlowym i Spółek (Registre du commerce et des sociétés), natomiast dokumenty składa się w Centrum Formalności Przedsiębiorstw znajdującym się przy właściwej terytorialnie Izbie Handlowo-Przemysłowej.

3. Działalność handlowa.

Wszelka działalność, związana z handlem, pośrednictwem handlowym czy też transportem towarów. Działalność rejestruje się w Rejestrze Handlowym i Spółek. Dokumenty należy złożyć w Centrum Formalności Przedsiębiorstw przy właściwej Izbie Handlowo-Przemysłowej.

4. Wolne zawody.

Niezależna działalność o charakterze intelektualnym. Należą do nich dwie grupy – zawody reglamentowane, np. adwokaci i lekarze, oraz niereglamentowane, czyli konsultanci i tłumacze. Dokumenty należy złożyć w Centrum Formalności Przedsiębiorstw oraz w odpowiednim biurze URSSAF (francuskim odpowiedniku ZUS).

Firma transportowa we Francji

Najlepsza forma prawna dla firmy transportowej

Dla przedsiębiorców z zakresu transportu towarów najbardziej odpowiednią będzie spółka handlowa. Do najpopularniejszych rodzajów spółek handlowych należą dwa typy:

1. SAS (Société par Actions Simplifiée) – spółka akcyjna uproszczona;

SAS regulują przepisy i art. L. 227-1 do L. 227-20 Kodeksu Handlowego. Jest to nowa forma prawna, funkcjonująca w Kodeksie od 1994 r.

2. SARL (Société A Responsabilité Limitée) – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

We Francji, jak i w większości państw Unii Europejskiej, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest najbardziej korzystną formą działalności. Może ona także występować w formie EURL (Enreprise Unipersonnelle à Responsabilité Limité), czyli spółki jednoosobowej. SARL regulują przepisy art. L.223-1 do L. 223-43 Kodeksu Handlowego.

Do zawiązania SARL potrzeba:

- umowy sporządzonej na piśmie;

- formy aktu notarialnego (uwaga: akt jest wymagany tylko przy wniesieniu aportu w postaci nieruchomości;

- rejestracji w RCS, czyli Rejestrze Handlowym i Spółek;

- wyznaczenie siedziby spółki wraz ze sporządzoną umową najmu;

- założenie konta bankowego;

- świadectwa o niekaralności członków

- publikacja w prasie posiadającej uprawnienia do publikacji ogłoszeń prawnych (Journal d’Annonces Légales) o założeniu spółki. Jest to wymóg prawa handlowego.

Przed sporządzeniem umowy należy się upewnić, czy nazwa spółki nie figuruje już w RCS oraz w urzędzie patentowym Institut National de la Propriété Intellectuelle. Wszystkie formalności są dokonywane w Centrum Formalności Przedsiębiorstw (Centre de Formalités des Entreprises).

Firma transportowa we Francji

Jak długo trwa założenie SARL we Francji?

W zależności od skompletowania wymaganych do rejestracji dokumentów, założenie SARL trwa we Francji od 3 do 4 tygodni.

Kapitał do założenia SARL

Władze Francji ułatwiają przedsiębiorcom cały proces zakładania spółek, w tym również w zakresie kapitału. Wymagane jest tylko symboliczne jako minimalny euro kapitał zakładowy. Jego wysokość jest określana w statucie (umowie) spółki. 20 proc. kwoty kapitału powinny być wpłacone w gotówce w dniu rejestracji spółki w RCS, natomiast pozostała część – w ciągu pięciu następnych lat. Zgodnie z art. L. 223-3 Kodeksu Handlowego, SARL może zarejestrować co najmniej dwóch udziałowców.

Uwaga! Kapitał 1 euro to często tylko teoria. Rzadko który bank godzi się na otwarcie konta z podobnym kapitałem. Istnieje też problem w przypadku cudzoziemców bez stałego miejsca zamieszkania na terenie Francji. Należy zatem o takie zadbać lub skorzystać z usług firm pośredniczących. Espro, dla przykładu, posiada bank partnerski i przechodzi tę procedurę sprawniej.

Zalety i wady działalności transportowej w formie SARL

SARL jako działalność przewozowa ma sporo zalet. Należą do nich przede wszystkich niski minimalny kapitał zakładowy, ograniczona odpowiedzialność wspólników do wysokości wniesionych aportów, jak też zmienna struktura organizacji, bardzo mocno ułatwiająca partnerstwo.

Warto również zaznaczyć, że zarządzający mogą korzystać z ubezpieczenia społecznego, które zazwyczaj jest dostępne tylko dla pracowników, a wspólnicy nie zarządzający spółką mogą być pracownikami organizacji.

Rzecz jasna, taka forma działalności nie jest pozbawiona również wad. Należą do nich przede wszystkim wyższe koszty prowadzenia firmy, wynikające np. z konieczności prowadzenia rozszerzonej księgowości czy wyższych podatków.

Podatki we Francji dla przedsiębiorców

Wszystkie formy działalności we Francji podlegają opodatkowaniu osób prawnych CIT (art. 206 CGI). Stawka podstawowa CIT wynosi 33,33 proc. rocznego dochodu. Przedsiębiorstwa, których obrót wynosi poniżej 7,630 mln euro, kwota zysku rzędu 38 100 euro podlega opodatkowaniu w wysokości 15 proc.

Podatki są płacone 4 razy do roku w formie zaliczek kwartalnych. Raz do roku następuje wyrównanie podatku należnego.
Informacje o systemie podatkowym we Francji można znaleźć na stronie https://www.economie.gouv.fr/.

Firma transportowa we Francji

W następnym artykule omówimy kwestie licencji transportowych we Francji, certyfikatów zawodowych, leasingu oraz ubezpieczenia OCP.

Autor: Joanna Pasterzak – Jarosz, współwłaściciel kancelarii Groupe Espro, świadczącej usługi m.in. reprezentanta polskich przewoźników we Francji.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

przeladowane_19.07_2

Busiki wciąż przeciążone

Na 15 skontrolowanych przez łódzką Inspekcję Transportu Drogowego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, aż 8 było przeciążonych.

2019-07-22
0
wazenie_Lublin_2

Zważyli i sprawdzili ponad 200 pojazdów. Wspólna akcja ITD i policji

Ważył 7900 kg, czyli o 4400 kg za dużo – to największe przekroczenie norm odnotowane podczas akcji zorganizowanej w Lublinie. Zatrzymano nie tylko przeładowane samochody dostawcze. Jeden z kierowców, prowadził zbyt ciężki pojazd pod wpływem alkoholu. Kierowca miała ponad 1,7 promila alkoholu w organizmie.

2019-07-21
0
bus-rekord-2

Rekordowy busik ważył o 5 ton za dużo!

Niemal 8,6 tony ważył samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Patrole dolnośląskiej, małopolskiej i śląskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymały w sumie 17 podobnych pojazdów z dużym nadmiarem ładunku.

2019-07-20
0
ciezarowka-wypadek

Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?

W pierwszym kwartale 2019 roku w wyników wypadków przy pracy poszkodowanych zostało łącznie 15 800 osób. Niestety dużą część stanowią kierowcy ciężarówek. Jakie sytuacje mogą się wydarzyć w codziennej pracy truckera oraz jakie obowiązki z nimi związane spoczywają na przewoźniku? Niełatwy temat wyjaśnia Mariusz Skurzyński, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w zakresie PIP.

2019-07-19
0
Pijany_Bialorusin_1

Chciał napić się wódki… podczas kontroli

Pijanego kierowcę ciężarówki zatrzymali świętokrzyscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego na drodze krajowej nr 7. Obok siedzenia kierowcy leżała butelka wódki.

2019-07-18
0