Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Drogi w Europie 2018. Aktualne ceny i formy płatności. [PORADNIK DLA POJAZDÓW DO 3,5 TONY]

drogi-w-europie

Co kraj to… inne zasady w opłatach drogowych. Winiety, bramki czy systemy elektroniczne – gdzie, jak i ile trzeba zapłacić za podróż samochodem podczas wakacyjnych wojaży? Specjaliści marki Yanosik Ubezpiecza postanowili to sprawdzić i sporządzili obszerne zestawienie obrazujące ceny i formę opłat za drogi w poszczególnych państwach Europy.

– Przed wyjazdem za granicę każdy kierowca powinien zapoznać się z przepisami ruchu drogowego panującymi w odwiedzanym państwie oraz sprawdzić czy posiada wymagane dokumenty. Wyjeżdżając samochodem do krajów spoza Unii Europejskiej należy na przejściu granicznym okazać Zieloną Kartę, czyli międzynarodowy certyfikat ubezpieczeniowy świadczący o tym, że samochód jest objęty ubezpieczeniem OC. W Unii Europejskiej można posługiwać się dokumentami takimi jak w Polsce – komentuje Witold Jaworski, Yanosik Ubezpiecza. – W niektórych państwach Europy trzeba liczyć się również z dodatkowymi opłatami za korzystanie z dróg. Niekiedy ceny te mogą być bardzo wysokie – dodaje W. Jaworski.

W analizie brany pod uwagę był obszar całej Europy wraz cenami i formami płatności za korzystanie z dróg. Wszystkie prezentowane poniżej dane pochodzą ze stron rządowych (MSZ) oraz portali dla kierowców i podróżników. Przeanalizowane zostały opłaty dla samochodów do 3,5 t.

OPŁATY W FORMIE WINIET

Jedną z najczęstszych form opłat za autostrady w Europie są winiety. Wybierając się do państw stosujących tego typu praktyki zaraz po przekroczeniu granicy należy kupić naklejkę na szybę uprawniającą do korzystania z płatnych tras. W tym przypadku cena zależy od rodzaju pojazdu i okresu pobytu w danym kraju. Poniżej znajdują się państwa, w których obowiązują tego typu formy płatności wraz z cenami.

Austria

Państwem, w którym funkcjonują winiety jest Austria. Winietę można kupić na niemal każdej przygranicznej stacji benzynowej. Od stycznia 2018 ceny dla pojazdów do 3,5 t kształtują się następująco:

  • roczna 87,30 €
  • 2-miesięczna 26,20 €,
  • 10-dniowa 9 €.

Winieta powinna być przyklejona w lewym, górnym rogu przedniej szyby. Jeśli naklejka znajduje się w innym miejscu to kierowca musi wykupić dodatkową, jednodniową winietę, która kosztuje 120 €. Dodatkowo w Austrii należy płacić za przejazdy tunelami i drogami alpejskimi:

  • S 16 Arlberg Straßentunnel 9,50 €,
  • Großglockner- Hochalpenstraße 34,50 €,
  • Timmelsjoch Hochalpenstraße 14 €,
  • A 9 Phyrnautobahn w Gleinaltunnel 8,50 €,
  • A 9 Bosrucktunnel 5 €,
  • A 10 Tauernautobahn 11 €,
  • A 11 Karawanken 7 €,
  • A 13 Brennerautobahn 9 €,
  • B 108 Felbertauernstraße 10 €
  • B 165 Gerlos Alpenstraße 8,50 €
  • B 188 Silvretta Hochalpenstraße 15 €

Kierowcy, którzy częściej przejeżdżają przez Austrię z wykupioną winietą na cały rok mogą dodatkowo wyposażyć się w karty Videomaut. Dzięki nim system identyfikuje pojazd po tablicy rejestracyjnej, a opłaty odbywają się drogą elektroniczną. Systemem tym można posługiwać się na odcinkach autostrad i tuneli tj. A9 (Pyhrn), A10 (Tauern) i A13 (Brener). Karty można wykupić w Austrii w punktach granicznych, stacjach paliw lub przez internet: www.videomaut.at.

Bułgaria

W Bułgarii również obowiązują winiety. Należy je zakupić zaraz po wjeździe do kraju. Dostępne są w punktach sprzedaży na przejściach granicznych, stacjach benzynowych czy urzędach pocztowych. Ceny winiet dla samochodów do 3,5 t są następujące:

  • 7-dniowa: 8 €,
  • miesięczna: 15 €,
  • kwartalna: 28 €,
  • roczna: 50 EUR.

W Bułgarii płatny jest także przejazd przez most na Dunaju łączący Bułgarię (Ruse) z Rumunią (Giurgiu) – dla samochodów osobowych opłata wynosi 2 €, dla furgonetek do 3,5 t – 6 €.

Czechy

Wybierając się do Czech również należy kupić winietę. Tam ceny dla samochodów do 3,5 t kształtują się następująco:

  • na 10 dni – 12,5 €,
  • na miesiąc – 17,5 €,
  • na rok – 59 €.

Winietę można kupić w Polsce na przygranicznych stacjach benzynowych i na terytorium Czech w każdej stacji benzynowej lub urzędzie pocztowym. Motocykliści są zwolnieni z opłat.

Mołdawia

Mołdawia to kolejny kraj, w którym należy wykupić winiety. Dostępne są one w punktach sprzedaży na granicy. Ceny kształtują się następująco:

  • na 15 dni – 8 € (182MDL),
  • na 7 dni 4 € (91 MDL).

Ponadto po przekroczeniu granicy tego państwa pobierana jest tzw. opłata ekologiczna. Dla samochodów osobowych przebywających w kraju 24 godziny wynosi ona ok.1,5 €, 15 dni – ok. 2 €, 30 dni – ok. 3,5 €. Oprócz tego w Mołdawii trzeba liczyć się jeszcze z opłatą za wjazd, która dla samochodów osobowych wynosi ok. 5 €.

Słowenia

Winiety obowiązują również w Słowenii. Można je nabyć w wielu punktach: sklepach, stacjach benzynowych czy kioskach. Ich ceny kształtują się następująco:

  • na 7 dni – 15 €,
  • na miesiąc – 30 €,
  • na rok – 110 €.

W Słowenii opłaty pobierane są także za przejazd tunelem Karavanken (7,2 € – samochody osobowe).

Szwajcaria

Choć w Szwajcarii również obowiązują winiety to tutaj opłaty wyglądają nieco inaczej. Niezależnie od tego czy pobyt w tym kraju zaplanowany jest na parę dni czy też na dłuższy okres, należy kupić winietę roczną. Jej okres ważności wynosi 14 miesięcy: od 1 grudnia roku poprzedniego do 31 stycznia roku następnego. Winieta kosztuje 40 CHF, czyli ok. 35 € (stan na 29.06.2018 r.), a jej brak skutkuje mandatem w wysokości 200 CHF plus koszt wykupienia winiety. W Szwajcarii dodatkowo płatny jest przejazd niektórymi tunelami, np.:

  • Munt La Schera Tunnel (Livigno) – w rozkładzie letnim w dzień 14 € w jedną stronę, 23 € w dwie strony; w nocy 16 € w jedną stronę, 25 € w dwie strony,
  • Grand St. Bernard: jednorazowo – 26,9 €, powrotny (do 30 dni) – 43,1 €, 10 przejazdów w roku – 108 €.

ELEKTRONICZNY SYSTEM POBORU OPŁAT

Białoruś

Na Białorusi funkcjonuje elektroniczny system poboru opłat. Obowiązuje on kierowców poruszających się autami zarejestrowanymi poza granicami krajów wchodzących w skład Unii Celnej (Białoruś, Rosja i Kazachstan) o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. Opłaty są pobierane automatycznie (pojazdy 3,5 t — 0,04 euro/km) za pomocą urządzenia, które kierowcy otrzymują na granicy po wpłaceniu kaucji w wysokości 20 €.

Aby opłacić przejazd kierowcy muszą być zalogowani do systemu BelToll. Rejestracji można dokonać w białoruskim systemie BelToll poprzez stronę internetową http://beltoll.by/index.php/pl/.

Turcja

W Turcji płacić za przejazd drogami i mostami można wyłącznie poprzez system elektroniczny HGS. Tutaj jednak kierowcy mają do wyboru dwa rodzaje płatności:

  • winieta, której opłata wynosi 5 TRY (ok. 1 €) dla 1 pojazdu,
  • karta HGS , która kosztuje 15 TRY (2,80 €) możliwość korzystania przez kilka pojazdów.

Winiety lub karty HGS można kupić w urzędzie pocztowym lub na stacjach paliw.

Słowacja

Winiety elektroniczne to rozwiązanie, które funkcjonuje również na Słowacji. Można je zakupić w formie tradycyjnej, czyli na wybranych stacjach paliw, punktach sprzedaży oraz w automatach na przejściach granicznych oznaczonych napisem ‘eznamka’ lub ‘emyto’. Zakupu można także dokonać na stronie www.eznamka.sk lub z poziomu aplikacji Eznamka. Podczas zakupu należy podać numer rejestracyjny pojazdu, kraj w jakim jest zarejestrowany samochód oraz podać dane karty płatniczej. Ważność winiety kontrolowana jest przez kamery umieszczone na bramownicach na drogach objętych opłatami.

Koszt winiet dla pojazdów do masy całkowitej 3,5 t oraz pojazdów z kategorii M1 (pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy):

  • 10 dni – 10 €,
  • 30 dni – 14 €,
  • 1 rok – 50 €.

Węgry

Od zeszłego roku na Węgrzech wprowadzone zostały e-winiety, które można kupić w oznaczonych punktach sprzedaży na terenie kraju (najczęściej w okolicach dróg płatnych) lub na stronie https://ematrica.nemzetiutdij.hu/. Potwierdzenie zakupu należy zachować i okazać je w razie kontroli.

Opłaty dla samochodów osobowych kształtują się następująco:

  • na 10 dni – 2975 HUF (ok. 9 €),
  • na miesiąc – 4780 HUF (ok. 14,50 €),
  • roczna krajowa – 42 980 HUF (ok. 131 €),
  • roczna powiatowa – 5000 HUF (ok. 15,25 €).

Rumunia

Winiety elektroniczne (e-rovignette) funkcjonują także w Rumunii i obejmują wszystkie drogi w tym kraju. Podobnie jak na Węgrzech zakupu można dokonać w oznaczonych punktach sprzedaży, stacjach benzynowych oraz na stronie: https://www.roviniete.ro/en. Należy zachować potwierdzenie zakupu i okazać je w razie kontroli.

Opłaty dla samochodów osobowych do 3,5 t:

  • 7 dni – 3 €,
  • 30dni – 7 €,
  • 90 dni 13 €,
  • rok – 28 €.

Dodatkowo pobierane są opłaty za przejazd mostami: Giurgeni-Vadul Oii (ok. 6 €), Giurgiu-Ruse (ok. 6 €) Feteşti-Cernavodă (ok. 9 €).

Irlandia

Elektroniczny system opłat jest obecny również w Irlandii. Wyjątkiem jest jednak to, że płatne są tylko niektóre drogi, mosty i tunele. Kamery monitorujące opłaty zamontowane są przy zjazdach z odcinków płatnych. Jeśli kierowca nie zapłacił należnej kwoty, to na adres zameldowania przypisany do tablicy rejestracyjnej przychodzi mandat (może on wynieść 1270 €). Za przejazd płatnymi drogami należy zapłacić na pobliskich stacjach benzynowych lub poprzez elektroniczny system eToll.

OPŁATY W FORMIE BRAMEK

W wielu krajach Europy jako sposób opłaty za drogi stosuje się bramki. Podobnie jak w Polsce wysokość opłat uzależniona jest od długości odcinka drogi, którym przejechał kierowca oraz od kategorii pojazdu. Poniżej przedstawione zostały państwa, w których obowiązuje taki sposób opłat.

Chorwacja

Wyjeżdżając samochodem do Chorwacji warto mieć przy sobie trochę gotówki, gdyż nie wszędzie można płacić kartą. W kraju tym respektowane są płatności w dwóch walutach: chorwackich kunach i euro. Opłaty kształtują się w granicach od 7 do 122 kun (4 -73 zł) jednak większość cen za przejazd płatnymi drogami waha się w przedziale 20-50 kun (11,50 -29 zł).

Dodatkowo płatny jest także przejazd mostem Krk: 39 HRK (ok. 23,23 zł).

Francja

We Francji możliwe są opłaty gotówką lub kartą kredytową. W zależności od tego jaką trasą chce się obrać ceny są różne. Dla przykładu za podróż z Paryża do Lille (219 km) można zapłacić 16,60 €, z Paryża do Lyon (463 km) 34,80 €, z Lyon do Montpellier (303 km) 27 €.

We Francji płatne są również przejazdy niektórymi tunelami, wiaduktami i mostami (ceny dla samochodów osobowych):

  • Millau 10,10 € (15.06-15.09) lub 8 € (16.09-14.06),
  • Pont de Normandie 5,40 €,
  • Pont de Tancarville 2,60 €,
  • tunel Prado Carenage 2,80 €,
  • tunel Puymorens 6,70 €,
  • tunel Frejus 43,50 € – w jedną stronę, 54,30 € – w obie strony,
  • Mont Blanc 43,50 € – w jedną stronę, 54,30€ – w obie strony.

Grecja

Poruszając się samochodem po Grecji warto mieć przy sobie gotówkę, gdyż opłaty za bramki przyjmowane są tylko w takiej formie. Orientacyjna cena za przejechanie odcinka 100 km autostrad oscyluje w granicach 6-9 €. Przykładowo przejazd drogą A1 Ateny – Lamia (214 km) to koszt 7,1 €, a przejazd samochodem osobowym na trasie Korynt – Ateny to koszt rzędu 9,2 €.

Płatne są także tunele i mosty:

  • Aktio – Preveza 3 €,
  • Rio – Antirio 13,3 €.

Hiszpania

Turyści podróżujący po Hiszpanii za bramki na autostradach mogą płacić w dwojaki sposób: zarówno gotówką, jak i kartą. Autostrady płatne oznaczone są symbolem AP. Dla przykładu trasa z Madrytu do Toledo (72,3 km) kosztuje 7,55 €, a z Barcelony do Saragossy (306 km) koszt przejazdu autostradą wynosi 29,75 €. Dodatkowo płatny jest przejazd niektórymi tunelami:

  • tunel Cadi: 11,66 €,
  • tunel Vallvidrera: 3,73 – 4,19 € (przejazd w godz.7:30-10:30 i 17:00-21:00 oraz w dni świąteczne)

Norwegia

System opłat w Norwegii dzieli się następująco: płatność na bramkach za przejazd poszczególnymi drogami (płatność kartą i gotówką) lub w ramach systemu elektronicznego AutoPASS. Opłata elektroniczna polega na fotografowaniu numerów rejestracyjnych pojazdów przekraczających bramki oraz automatycznym pobieraniu środków bezpośrednio z konta bankowego. Z systemu można skorzystać na dwa sposoby – wykupując specjalne urządzenie AutoPASS lub po prostu rejestrować pojazd w systemie internetowym.

Poza standardowymi opłatami za drogi, dodatkowo należy zapłacić za przejazd tunelem łączącym Oslo z zachodu na wschód (3 km). Za wjazd do śródmieścia w takich miastach jak Oslo, Bergen i Trondheim pobierana jest opłata ekologiczna. Ponadto w Oslo i Trondheim kierowcy samochodów osobowych z oponami z kolcami muszą liczyć się z dodatkową opłatą.

Macedonia

W Macedonii opłata za bramki możliwa jest w dwóch walutach: denarach macedońskich lub w euro, przy czym warto mieć przy sobie małe nominały. Cena za drogę uzależniona jest od długości odcinka:

  • Kumanovo – Miladinovci: 1,5 €
  • Skopje – Petrovec: 1 €
  • Petrovec – Veles: 1,5 €
  • Veles – Gradsko: 1,5 €
  • Skopje – Miladinovci: 1 €
  • Tetovo – Gostivar: 0,5 €
  • Gostivar – Tetovo: 0,5 €
  • Skopje – Tetovo: 1 €
  • Tetovo – Skopje: 1 €

Serbia

W Serbii za drogi również można zapłacić w miejscowej walucie, czyli w dinarach serbskich lub w euro. W tym przypadku, podobnie jak w Macedonii także zalecana jest gotówka (najlepiej małe nominały), gdyż nie wszędzie można zapłacić kartą. Kierowca powinien zachować paragon aż do zjazdu z autostrady. Średnia, orientacyjna cena to 6 € za 100 km autostrady. Przykładowo opłata za odcinek Subotica – Belgrad wynosi 570 dinarów, zaś Belgrad – Niš 730 dinarów.

Portugalia

W Portugalii za wszystkie autostrady należy płacić. Opłaty za korzystanie z portugalskich autostrad regulowane są według dwóch schematów:

  • gotówką lub kartą kredytową na bramkach, których zarządcą jest BRISA,
  • za pomocą systemu elektronicznego.

Ponadto elektronicznie można płacić na dwa sposoby:

Easy Toll – skierowany dla turystów. Przy autostradach ustawione są urządzenia, w których kierowca wpisuje numer rejestracyjny samochodu płaci kartą płatniczą. W ten sposób kierowca jest zapisany w systemie, a pieniądze są pobierane bezpośrednio z jego konta. System działa przez 30 dni od momentu rejestracji, czyli połączenia karty kredytowej z numerami tablic rejestracyjnych);

TollCard, czyli karty prepaid, która dostępne są w wartościach 5, 10, 20 i 40 euro. Kartę uaktywnia się przez internet na stronie www.ctt.pt.

W Lizbonie płatne są także mosty: Vasco da Gama – 2,75 € oraz Ponte 25 de Abril – 1,75 €.

Włochy

Włochy podobnie jak Portugalia mają bramkowy system poboru opłat, a opłatę uiszcza się za pomocą gotówki lub kartami prepaid VIACARD o wartościach 25, 50 lub 75 €. Średnia opłata za każdy przejechany kilometr wynosi 0,07 €. Należy pamiętać, że opłaty VIACARD nie są honorowane na Sycylii, a niektóre tunele objęte są dodatkową opłatą:

  • Munt La Schera Tunnel (Livigno) – w rozkładzie letnim w dzień 14 € w jedną stronę, 23 € w dwie strony; w nocy 16 € w jedną stronę, 25 € w dwie strony,
  • Grand St. Bernard: jednorazowo – 26,9 €, powrotny (do 30 dni) – 43,1 €, 10 przejazdów w roku – 108 €,
  • Tunnel Monte Bianco (E25) – 45,20 €, w jedną stronę i 56,30 € w dwie strony,
  • Tunnel del Frejus (E70) – 43,10 €.

Planując trasę można skorzystać z kalkulatora: http://www.autostrade.it/autostrade_en-gis/percorso.do

DROGI BEZPŁATNE

Na mapie Europy znajdują się jeszcze państwa, w których nie ma opłat za przejazd drogami. Do nich zaliczyć można: Litwę (obowiązują winiety od przewozów handlowych i pasażerskich), Łotwę, Estonię, Finlandię, Niemcy, Luksemburg, Liechtenstein, Andorę, Maltę, Albanię, Kosowo i Cypr. Bezpłatne drogi znajdują się także w innych państwach Europy, jednak na ich terenie znaleźć można pewne wyjątki:

  • Belgia – płatny tunel łączący Liefkenhoek z Antwerpią: 6 € przy płatności w formie gotówki lub 4,95 € przy płatności kartą,
  • Bośnia i Hercegowina – płatny odcinek A1 Sarajewo – Zenica: 5- 6 km (ok. 2,5 €),
  • Czarnogóra –płatny tunel Sozina (Podgorica – Bar: 2,5 €) i prom z Kamenari – Lepetane przez Tivatski Zalew: 5 €,
  • Dania – płatne mosty: STOREBAELT łączący Zelandię (Korsor) z Fioną (Nyborg): 18 €, ORESUND łączący Danię (region Oresund) ze Szwecją (region Malmö): samochód osobowy do 6 m długości – 55 € w jedną stronę,
  • Holandia – płatny tunel Dordse Kil (N217 ‘s Gravendeel – Dordrecht): 2 € samochód osobowy, Westerschelde (łączy wyspę Zeeland z lądem na trasie Baarland – Terneuzen): 5€ samochód osobowy,
  • Islandia – płatny tunel Hualfjordur: ok. 8 €. Opłaty przestaną być pobierane z końcem lata 2018r.,
  • Szwecja – płatne mosty: ORESUND łączący Szwecję (Malmo) z Danią (Lernacken): 46 € w jedną stronę, SVINESUND łączący Szwecję z Norwegią: 2 €. Objęty opłatą jest także wjazd do centrum Sztokholmu i Göteborga. Opłata w wysokości 1- 2 € jest pobierana od poniedziałku do piątku w godzinach 06:30 – 18:30,
  • Wielka Brytania – płatne niektóre mosty i tunele (od 0.5 – 2 GBP) oraz nowy odcinek autostrady M6 na północ od Birmingham: od 3,80 GBP do 5,50 GBP.

OPŁATA EKOLOGICZNA

W państwach europejskich funkcjonuje również tzw. opłata ekologiczna, którą należy uiścić przy przekroczeniu granicy. Jej wysokość zależy od pojemności silnika. Z taką praktyką kierowcy spotkają się na Ukrainie (ok. 10 € za każde 1000 ccm) oraz w Rosji (wysokość zależy od kategorii pojazdu).

Drogi_w_Europie_2018_mapa

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0