Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Dlaczego kierowcy jeżdżą po alkoholu? 5 najczęstszych wymówek

Stłuczka

Krótki dystans do przejechania: to wytłumaczenie co czwartego polskiego kierowcy, który przyznał, że mógł prowadzić pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Nieodpowiedzialnych kierowców nie odstraszają masowe kontrole trzeźwości, takie jak wczoraj zakończona akcja ZNICZ 2018.

W badaniu dla AlcoSense prawie co trzeci kierowca przyznał, że mógł kiedyś prowadzić samochód, mając we krwi zawartość alkoholu będącą powyżej lub na granicy dopuszczalnego w Polsce limitu (0,2 promila).

Kierowców zapytano także o powody, dla których doszło do takiej sytuacji. Najczęściej wskazywanymi odpowiedziami (po 27%) były: „prowadziłem na krótkim dystansie” oraz „nie miałem innego kierowcy, który mógłby mnie podwieźć”. Niemal równie często (23%) kierowcy tłumaczyli, że nie byli wówczas świadomi, że mogą mieć we krwi niedopuszczalną zawartość alkoholu.

W dalszej kolejności kierowcy zasłaniali się jazdą tylko po terenach wiejskich, a w 15% przypadków uzasadniali swoją decyzję wrażeniem, że tylko nieznacznie przekraczali limit.

Szokująca jest postawa kierowców o stażu krótszym niż dwa lata. Najczęściej tłumaczyli, że „nie przejęli się” swoją potencjalną nietrzeźwością, wsiadając za kierownicę.

Podsumowując, prowadzącymi pojazdy pod wpływem alkoholu kierowało głównie poczucie niskiego ryzyka wystąpienia kontroli policyjnej lub wypadku, brak odpowiedniej świadomości lub zlekceważenie swojego stanu.

– Według danych Policji podczas akcji ZNICZ 2018 zatrzymano 1299 nietrzeźwych kierujących. Patrząc na wyniki naszego badania można wnioskować, że wiele z tych osób musiało zdawać sobie sprawę ze swojej nietrzeźwości. Niestety zbagatelizowali ten fakt i ruszyli w drogę z przekonaniem, że „jakoś to będzie”. Pewna grupa zatrzymanych prowadziła pod wpływem alkoholu, nie będąc w pełni świadomym swojego stanu. Tacy kierowcy mogliby nie stwarzać zagrożenia na drogach i uniknąć przykrych konsekwencji, gdyby przed wyruszeniem w podróż zbadali swój stan – objaśnia Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

W badaniu jedynie 14% polskich kierowców zadeklarowało, że regularnie używa alkomatu rano, po wieczorze, podczas którego spożywali alkohol. Przy czym w większości są to osoby, które potrzebują prawa jazdy do wykonywania obowiązków służbowych.

– Alkohol upośledza nie tylko nasze zdolności ruchowe, ale przede wszystkim zdolność oceny sytuacji i ryzyka – dotyczy to także tych bardziej świadomych kierowców. Wsiadanie za kierownicę pod potencjalnym wpływem alkoholu i tłumaczenie tego prowadzeniem na krótkim dystansie czy też brakiem trzeźwego kierowcy u boku należy uznać za wyjątkowo absurdalne. W przypadku osób, które wskazują, że nie były do końca pewne swojego stanu należy uznać ich odpowiedź za przyznanie się do zaniedbania. Bez odpowiednich urządzeń nie da się dokładnie określić swojej trzeźwości. Odpowiedzialność za swoje decyzje jest warunkiem zarówno bezpiecznej jazdy samochodem, jak i udanej zabawy przy alkoholu – komentuje Jakub Bielak, współzałożyciel Akademii Bezpiecznej Jazdy.

Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w marcu 2018 roku, na reprezentatywnej grupie 1280 kierowców.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

amazon-w-polsce

Polska jest gigantem, jeśli chodzi o rynek magazynowy. Rok 2018 to kolejne rekordy

Polskie zasoby powierzchni magazynowej wynoszą prawie 15 mln mkw. (o 2 mln więcej r/r) i zostawiają daleko w tyle naszych południowych sąsiadów. Mamy jej dwa razy więcej niż Czechy i sześć razy tyle, co Słowacja. Co więcej, nasz kraj depcze po piętach Hiszpanii, w której powierzchnia magazynowa wynosi 15,5 mln mkw. – wynika z raportu CBRE „Market View: Polski rynek przemysłowy i logistyczny po III kw. 2018”.

2018-11-20
0
2123312724_masters_digital_foundation

Sztuczna inteligencja najpierw zautomatyzuje transport i rozładuje korki, a następnie skomponuje terapię genową

W najbliższej dekadzie rynek technologiczny będzie napędzany przez sztuczną inteligencję. Dzięki technologii uczenia maszynowego powstaną algorytmy zdolne do perfekcyjnego prowadzenia pojazdów, upłynniania ruchu drogowego czy automatycznego sekwencjonowania DNA. Dziś sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rynek motoryzacyjny, a w przyszłości zautomatyzuje wykonywanie większości najprostszych i najbardziej rutynowych prac.

2018-11-20
0
22-listopada-umowy-o-prace

22 listopada – bardzo ważne zmiany w umowach na czas określony, także w branży TSL

Ważne zmiany czekają 22 listopada pracodawców i pracowników, w tym oczywiście również tych zatrudnionych w branży TSL. Tego dnia mijają bowiem 33 miesiące od wprowadzenia w 2016 roku zmian w Kodeksie pracy, które przekształcają sposób przechodzenia od umów czasowych do tych na czas nieokreślony. Przedsiębiorcy, którzy zatrudnili pracowników przed 22 lutego 2016 r. i jeszcze nie uregulowali z nimi tej kwestii, muszą pamiętać, że teraz stanie się to automatycznie.

2018-11-19
0