Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Czy ciężarówki przerzucą się na LNG? IKEA testuje nowe paliwo w ciężarówkach Iveco

WP_20150608_12_03_37_Pro

W czerwcu IKEA we współpracy z firmami Cryogas M&T Poland oraz Iveco Poland rozpoczyna testy wykorzystania paliwa LNG w transporcie drogowym w łańcuchu dostaw. Zadaniem projektu jest sprawdzenie czy stosowanie alternatywnego paliwa, uznawanego za bardziej ekologiczne i ekonomiczne, pomoże IKEA w redukcji emisji dwutlenku węgla w transporcie produktów.

IKEA Distribution Services S.A., Cryogas M&T S.A. oraz Iveco Poland Sp. z o.o. zawarły w październiku 2014 porozumienie o współpracy w zakresie testowania ciężarówek w sieci dystrybucyjnej IKEA, które zasilane są paliwem LNG. Jednym z celów projektu jest przybliżenie tej technologii wszystkim dostawcom usług transportowych dla IKEA. Firmy będą mogły również w praktyce zweryfikować ekonomiczne i techniczne aspekty jej stosowania w odniesieniu do polskiego rynku.

„Jest to, wg mojej wiedzy, pierwszy w Polsce projekt pilotażowy na taką skalę dotyczący wykorzystania paliwa LNG w transporcie drogowym. Jak pokazują doświadczenia z innych krajów, głównie USA, Wielkiej Brytanii, Holandii i Hiszpanii, LNG staje się realną alternatywą dla powszechnie używanego w transporcie drogowym oleju napędowego, dlatego warto jest podjąć próbę wdrożenia tej nowej technologii na nasz lokalny rynek” – powiedział Marcin Barankiewicz Kierownik Transportu IKEA w Polsce.

W Polsce za koordynację i realizację tych działań odpowiada IKEA Distribution Services S.A., która w 2014 roku przetransportowała od producentów do odbiorców ostatecznych w sumie 7,5 mln metrów sześciennych produktów. Ilość ta odpowiada 130 tysiącom pełnych ciężarówek – z tego 25 tysięcy dostarczonych zostało do sklepów IKEA zlokalizowanych na terenie naszego kraju, natomiast pozostała ilość została wyeksportowana na rynki zagraniczne, głównie w Unii Europejskiej.

Globalnym celem firmy do 2020 roku jest redukcja emisji CO2 w łańcuchu dostaw o 30% w odniesieniu do roku 2011, w przeliczeniu na m3 transportowanego towaru. IKEA realizuje to założenie, dążąc do osiągnięcia jak najwyższego współczynnika wypełnienia środków transportu,  rozpoczynając już na etapie projektowania produktów i pakowania ich w płaskie paczki, a kończąc na optymalnym ich załadunku. Nieustannie optymalizuje również łańcuch dostaw poprzez skracanie odległości między miejscem produkcji a rynkiem docelowym, a także poprzez zwiększanie udziału transportu intermodalnego. Ponadto, współpracuje z dostawcami usług transportowych, edukując kierowców w zakresie ekologicznej jazdy oraz inwestując w bardziej oszczędne i wydajne pojazdy. Do transportu produktów dopuszczane są wyłącznie pojazdy nowsze niż 10 lat, ze względu na dużą ilość zanieczyszczeń emitowanych przez starsze ciężarówki. Podejmowane są również przedsięwzięcia dotyczące wykorzystania technologii paliw alternatywnych oraz odnawialnych – w ramach tych działań podjęta została właśnie współpraca z firmami Iveco Poland oraz Cryogas M&T.

Zgodnie z porozumieniem, Iveco dostarczyło do testów trzy ciężarówki zasilane LNG, które będą przewozić produkty IKEA w ramach krajowej sieci dystrybucyjnej, a także transportować załadowane kontenery do i z terminali intermodalnych, z których IKEA korzysta w transporcie morskim. Cryogas natomiast uruchomi mobilny punkt zasilania LNG, który utworzony zostanie na terenie Centrum Dystrybucyjnego IKEA w Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego. Testy zaplanowane są na pierwsze tygodnie czerwca bieżącego roku.

Testowane samochody to ciągniki Iveco Stralis Natural Power LNG. Samochody spełniają normę emisji EUROVI. Stralis Natural Power LNG zasila silnik 330 KM Cursor 8 CNG. Jest on wyposażony w kriogeniczny zbiornik paliwa LNG o pojemności 510 litrów i 4 zbiorniki 70-litrowe CNG zapewniające zasięg ponad 750 km. Dzięki temu pojazdy mogą być używane na średnich i długich dystansach.

Największą barierą we wdrożeniu wykorzystania LNG w transporcie w Polsce i środkowo-wschodniej Europie jest brak infrastruktury stacji tankowania tego typu paliwa. Rozwiązanie dla tego problemu oferuje firma Cryogas, która jest wiodącym dostawcą LNG w Polsce dla celów napędowych, jak i przemysłowych. Zamontowana instalacja w Jarostach pozwoli na efektywne tankowanie pojazdów ciężarowych w czasie testów, dzięki czemu możliwe będzie potwierdzenie ekonomicznych i ekologicznych aspektów wykorzystania LNG. Firma Cryogas oferuje kompleksowo dostawy i tankowanie LNG wraz z niezbędną infrastrukturą. Posiada w tym zakresie bogate doświadczenie, potwierdzone wykonaniem ogólnodostępnych stacji LNG w Olsztynie oraz Śremie.

Testy ciężarówek w ramach tego projektu potrwają 6 miesięcy.

Źródło: IKEA

WP_20150608_12_03_03_Pro

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Nowości na rynku

cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0
245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0
171032707_2805873306291108_84577504454727023_n

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI.Trwa walka niektórych krajów Europy Wschodniej z reformą międzynarodowego transportu drogowego, wprowadzoną przez Unię Europejską w ramach Pierwszego Pakietu Mobilności.

2021-04-10
0