Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Co piąty pracownik w transporcie to kobieta

gddkia

Budownictwo, rolnictwo, przemysł, transport i gospodarka magazynowa to dziedziny typowo „męskie” – wśród kierowników oraz pracowników firm przeważają mężczyźni. Wśród operatorów maszyn i urządzeń znajdziemy tylko kilkanaście procent kobiet. Z drugiej strony ponad 50% przedsiębiorców przekonuje, że kobiety są bardziej dokładne niż mężczyźni. Czy kobiet w transporcie niedługo będzie więcej?

Badań dotyczących równości płci na rynku pracy powstało mnóstwo, a kobiety w męskim zawodzie to już temat rzeka. Polscy pracodawcy z branż technicznych – TSL, magazynowej, transportowej i motoryzacyjnej – deklarują, że kobiety są bardzo dobrymi pracownikami, jednak nie zawsze równie gorliwie je zatrudniają, szczególnie na kierowniczych stanowiskach. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego w sektorze usług transportu i gospodarki magazynowej tylko co piąty pracownik to kobieta*.

Kobieca logistyka 

W Polsce pojawiają się kolejne inicjatywy mające na celu aktywizację kobiet w sektorze logistyki oraz promowanie dobrych praktyk wśród pracodawców. W czerwcu miał miejsce III Forum Kobiet w Logistyce, w trakcie którego przyznano wyróżnienie portalu Pracujwlogistyce.pl. Kobietą w Logistyce 2013 została Dagmara Głowacka, globalny dyrektor logistyki w firmie Konsberg Automotive, która odpowiada za procesy logistyczne w zakładach w Europie, jak również w Meksyku, Chinach i Indiach, usprawnianie współpracy z innymi działami oraz wdrażanie standardów logistycznych. Jak sama podkreśla, jako przełożona swoją energię inwestuje przede wszystkim w couching i wspieranie rozwoju pracowników.

O tym, że zatrudnienie kobiety w branży transportu, przewozów i gospodarki magazynowej, to dobry wybór jest przekonana także Katarzyna Hoeffler, dyrektor działu Serwisu w firmie STILL. „W logistyce, aby dostrzec złożoność wszystkich procesów potrzebny jest nie tylko analityczny umysł, ale także intuicja. Na kierowniczym stanowisku przydatna jest także umiejętność dostrzegania ludzkiego wymiaru każdej podejmowanej decyzji. Praca w moim zawodzie nauczyła mnie, że w tej branży przede wszystkim liczy się profesjonalizm” – podkreśla.

Zmiany w Unii Europejskiej

W związku z małą dostępnością wyższych stanowisk dla kobiet Ministerstwo Gospodarki planuje wprowadzenie parytetów w radach nadzorczych przedsiębiorstw – mają obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej od 2020 r. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, odsetek kobiet zatrudnionych w radach nadzorczych polskich firm sięga jedynie 10%. Znacznie odbiegamy od średniej UE, czyli 17,6%, Komisja Europejska zaproponowała zaś, na razie raczej niewyobrażaną dla Polski, liczbę 40%! Póki co równą liczbę kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych spotkamy w zaledwie 8% polskich firm.

Tak daleko idące zmiany w firmach wydają się być trudne do przeprowadzenia w tak krótkim czasie, weźmy jednak pod uwagę faktyczne korzyści, jakie wyniesie przedsiębiorstwo z wprowadzenia parytetów. Przekonać niedowiarków mogą wyniki badań, według których firmy stawiające na różnorodność pracowników, jeśli chodzi o wiek, płeć, pochodzenie czy sytuację rodzinną, osiągają zazwyczaj znacznie lepsze wyniki finansowe niż pozostałe. Wiąże się to przede wszystkim z możliwością wymiany doświadczeń i poglądów, uwzględnienia różnych punktów widzenia, co wpływa na trafność podejmowanych w organizacji decyzji. Z drugiej strony odgórne narzucenie parytetów ingeruje w wolność gospodarczą – ten argument wysuwają protestujący przeciwko ustawie Brytyjczycy i Szwedzi. Zmiany, wedle założeń Komisji Europejskiej, mają dotyczyć firm zatrudniających powyżej 250 pracowników i osiągających dochód powyżej 50 mln euro.

Obecnie tylko 21% polskich przedsiębiorstw stosuje podstawowe rozwiązania z zakresu zarządzania różnorodnością wśród pracowników – częściej duże (28%) niż średnie firmy (20%). Tylko 2% firm ma taki zapis uwzględniony w oddzielnym dokumencie strategii zarządzania.

Gołym okiem widać, że branża TSL dynamicznie się zmienia, również w kwestii zatrudnienia. Szacuje się, że już niedługo odsetek kobiet zatrudnionych w transporcie znacznie przekroczy granicę 20%.

 *dane z IV kwartału 2013 r.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

173161620_2808720396006399_8633036104631496503_n

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę litewskiego przewoźnika w celu kontroli. Po rozładunku w Polsce kierowca – obywatel Białorusi – wyjechał w kierunku Niemiec. Mężczyzna pachniał wyraźnie alkoholem. Test wykazał około 0,52 ppm alkoholu w oddechu kierowcy.Pijany kierowca został zatrzymany.Przypominamy, że od 0,5 ppm w Polsce grozi odpowiedzialność karna.

2021-04-13
0

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km.
Po zatrzymaniu się na parkingu przy autostradzie A22 Nogaredo West, na północ od Rovereto, mężczyzna przypadkowo wjechał na przeciwległy pas autostrady Brenner. Cudem uniknął wypadku.
Dojechał aż do zjazdu z autostrady Trient Süd. Tam ciężarówka została zatrzymana przez policję na parkingu awaryjnym.  http:///www.youtube.com/watch?v=5vG1vpdofnw

2021-04-12
0
171032707_2805873306291108_84577504454727023_n

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI.Trwa walka niektórych krajów Europy Wschodniej z reformą międzynarodowego transportu drogowego, wprowadzoną przez Unię Europejską w ramach Pierwszego Pakietu Mobilności.

2021-04-10
0
167816581_2800861546792284_6821103957530999262_n

WAŻNE !!! Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące!

WAŻNE ️
Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące! Przez ten okres kierowcy zawodowi pozostają bezrobotni. Najczęstszym powodem jest przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h. Nierzadko zdarza się, że zawodowi kierowcy dostają karę podczas prowadzenia samochodu osobowego. Ale nawet na ciężarówce, którą przekroczycie limit 40 km/h przy pełnej prędkości (90), jest ryzyko pozostania bez pracy przez okres trzech miesięcy.

2021-04-02
0