Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Branża transportowa poszukuje prostych sposobów na zabezpieczenie płatności. Może ubezpieczenia online?

shutterstock_160419680

Odroczony termin płatności na wystawianej fakturze to w gruncie rzeczy kredyt, który warto ubezpieczyć. Udzielający kredytu kupieckiego powinien się zabezpieczyć, aby zminimalizować ryzyko strat spowodowanych nieterminową spłatą. Parę słów o tym od ekspertów Coface. 

Kiedy niepewność dotyczącą otrzymania płatności podgrzewają informacje na temat rosnącej liczby bankructw, przedsiębiorcy żywiej interesują się zabezpieczaniem prowadzonych transakcji. Dużą grupę firm stanowią tu przedsiębiorstwa działające w branży transportowej. Także ten sektor oczekuje wykorzystania w procesie ubezpieczenia innowacyjnych produktów, których warunki polisy są mocno uproszczone, a administrowanie nią ograniczone jest do minimum.

Ograniczenia w handlu z Rosją i Ukrainą nadal dotykają branżę transportową. Choć wzrost liczby upadłości za całe półrocze 2015 r. nie jest już tak spektakularny jak w I kwartale br. (wtedy było to +86 proc.), jednak przewoźnicy nadal borykają się z mniejszą ilością zleceń, dużą konkurencją i malejącymi obrotami. Ceny paliw znów zaczęły rosnąć, co również nie sprzyja poprawie sytuacji w branży. Nadal nierozwiązana pozostaje kwestia stawek płaconych kierowcom poruszającym się po niemieckich drogach. Ryzyko wzrostu kosztów dla sektora wciąż istnieje. Podtrzymanie embarga na wybrane polskie produkty spożywcze ze strony Rosji również nie daje nadziei na szybkie odblokowanie kierunku wschodniego dla polskiej wymiany handlowej, a co za tym idzie, szanse na zwiększenie przewozów za wschodnią granicę są małe.

Z myślą o małych i średnich, dla których czas i dostępność ma znaczenie

Małe i średnie przedsiębiorstwa działające w branży transportowej chcą dziś koncentrować się na rozwijaniu biznesu, który nie będzie obarczony ryzykiem nieuregulowanych płatności. Firmy przestają postrzegać ubezpieczenie jedynie jako zabezpieczenie przed niewypłacalnością, a traktują je jako instrument na stałe wpisany w politykę finansową i handlową przedsiębiorstwa. Oprócz zabezpieczenia transakcji handlowych, ważna jest dla nich przystępność usługi i czas, w którym otrzymają ofertę dostosowaną specjalnie do swoich wymagań. Właśnie z myślą o nich powstało kompleksowe rozwiązanie umożliwiające ochronę firmy przed skutkami nieterminowej regulacji płatności. To pierwsza na rynku polisa ubezpieczenia kredytu kupieckiego, którą można kupić przez Internet. Ochrona należności przedsiębiorstwa pod nazwą EasyLiner jest pakietem bezpieczeństwa dla transakcji handlowych, zawierającym trzy uzupełniające się moduły niezbędne do efektywnego zarządzania kredytem kupieckim:

  • Informacja gospodarcza: analiza kondycji potencjalnego kontrahenta w celu określenia limitów kredytowych dla odbiorców
  • Windykacja należności B2B: odzyskiwanie należności w celu nie dopuszczenia do powstania ich utraty
  • Ochrona ubezpieczeniowa: w razie opóźnienia lub prawnej niewypłacalności, kiedy to wypłacane jest odszkodowanie w wysokości 80% powstałych szkód

Także dla eksporterów

Otrzymaliśmy już kilkadziesiąt zapytań od mniejszych firm z branży transportowej, która silnie rozwija swoją sprzedaż nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach zagranicznych. Przedsiębiorcy wyrazili swoje zainteresowanie produktem łatwodostępnym i umożliwiającym samodzielne wyliczenie składki ubezpieczeniowej. Firmy operujące na rynkach eksportowych obarczone są dodatkowym ryzykiem, ponieważ samodzielne dokonanie oceny i kontrola tego ryzyka w dużej grupie zagranicznych klientów jest dla dostawcy praktycznie niemożliwe. Barierę stanowią m.in. odległość, która wpływa na ograniczenie tak ważnych osobistych kontaktów z partnerem handlowym, a także ograniczona wiedza na temat ryzyka kraju odbiorcy, specyfiki zwyczajów płatniczych, odmiennych warunków prawnych i administracyjnych.
Warunki polisy onlinowej różnią się od dostępnych obecnie na rynku

Coface przeanalizował dokładnie obszary istotne dla klientów z segmentu MSP. Sprawiło to, że warunki polisy on-line zostały mocno uproszczone, a administracja nią ograniczona do minimum. Również sam proces zawierania umowy jest łatwiejszy w stosunku do pozostałych produktów dostępnych w kanale tradycyjnym (off line). Zatem warunki polisy ubezpieczeniowej EasyLiner nie są tożsame z oferowanymi obecnie na rynku, co ma znaczenie dla firm, które chcą samodzielnie obsługiwać polisę i szybko otrzymać ochronę ubezpieczeniową.

Istotne szczegóły

  • Zawarcie umowy ubezpieczeniowej EasyLiner zajmuje kilka minut i odbywa się w trybie online na stronie www.easyliner.pl Wycena jest sporządzana i udostępniana natychmiast po wprowadzeniu online minimalnego zakresu informacji, a jedyna formalność polega na odesłaniu pocztą podpisanej umowy
  • Kwota składki ubezpieczeniowej ustalana jest na podstawie: wartości obrotów przedsiębiorstwa, wielkości portfolio odbiorców oraz sektora działalności
  • Natychmiast podawany jest całkowity koszt ubezpieczenia – cena pakietu EasyLiner obejmuje wszystkie opłaty cząstkowe. Takie rozwiązanie eliminuje obawy związane z dodatkowymi obciążeniami budżetu firmy
  • Transakcje krajowe i zagraniczne objęte są jedną polisą ubezpieczeniową. Ewentualna decyzja o rozpoczęciu współpracy handlowej z kontrahentem zagranicznym nie wymaga żadnych dodatkowych opłat
  • Dzięki stałemu dostępowi online do wszystkich narzędzi zarządzania należnościami Coface klienci otrzymują bogaty wachlarz zabezpieczenia transakcji handlowych

Stawki za ubezpieczenie on-line oraz maksymalny limit należności 

W przeciwieństwie do innych produktów Coface, w polisie EasyLiner nie występuje pojęcie stawki, tj. procentowego kosztu, ale cena polisy wyrażana jest od razu jako stała kwota w PLN, która nie podlega końcowym rozliczeniom, np. w oparciu o faktycznie zrealizowany obrót. Dzięki temu rozwiązaniu administracja polisą po obu stronach została zminimalizowana.

Maksymalny limit odpowiedzialności z tytułu całej umowy zależy w przypadku polisy Easyliner od poziomu deklarowanych do ubezpieczenia rocznych obrotów. Najczęściej jest to 6% od obrotów, jednak klient przy zawieraniu umowy, dzięki dostępnym opcjom, może samodzielnie zwiększyć ten limit. Jeżeli chodzi o indywidualne limity kredytowe przyznawane przez Coface dla odbiorców klienta, takie ograniczenia nie występują umowie.

Dlaczego nikt na rynku do tej pory nie zdecydował się na sprzedaż ubezpieczeń kredytu kupieckiego online?

Powodem może być fakt, iż do takiego modelu dystrybucji trzeba się bardzo dobrze przygotować zarówno od strony technicznej (portal internetowy dla klienta, narzędzia do zarządzania „ruchem” w sieci), jak i od strony zasobów ludzkich oraz szeregu procesów biznesowych, które wymagają dostosowania. Można powiedzieć, że wymagana jest pewna rewolucja w organizacji, gdzie na koniec klient musi być zadowolony z takiej formy współpracy. Z doświadczeń oddziałów Coface na świecie, które oferują już ów produkt od kilku miesięcy, wiemy że kiedy dodamy do tego jeszcze mocno uproszczone zasady działania polisy, osiągniemy sukces także w Polsce, gdzie potrzeba dostępu do tego rodzaju usługi była ogromna.

Kogo zainteresuje szczególnie polisa onlinowa? 

Ze względu na specyfikę działalności niektórych branż, strukturę odbiorców i związanych z tym warunków płatności – ubezpieczenie szczególnie przydaje się przedsiębiorstwom, które współpracują z dużą liczbą kontrahentów, mają wielu nowych klientów i prowadzą eksport do nieznanych odbiorców. Tu z pewnością wymienić należy branżę spożywczą. W tym sektorze dostawca ma często problem z oceną i kontrolą ryzyka w dużej grupie klientów. Ubezpieczyciel gwarantuje mu nie tylko zabezpieczenie kredytu kupieckiego, ale także silne wsparcie w ocenie kontrahenta (ubezpieczyciel ma dostęp do informacji o wielu odbiorcach), ustaleniu optymalnych warunków handlowych (limity i terminy), czy w odzyskiwaniu należności.

Źródło: Coface, oprac. Redakcja

Autorzy: Adam Czerwiński, Zastępca Dyrektora Handlowego w Coface i Marcin Siwa, Dyrektor Działu Oceny Ryzyka w Coface

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0