Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Brak infrastruktury dla kierowców spowoduje puste przebiegi, te zaś – wyższe koszty przewozów. Klienci branży TSL muszą nastawić się na podwyżki

biopaliwa

“Już dziś klienci branży TSL powinni być otwarci na podwyżki cen rzędu co najmniej 15-20%, aby w niedalekiej przyszłości mieć zabezpieczoną dostawę swoich towarów. Niestety te podwyżki będą miały jego zdaniem negatywny wpływ na całą unijną gospodarkę. M.in. odetną rozwijające się peryferyjne państwa Unii Europejskiej od znacznej części wspólnego rynku” – twierdzi niemiecki naukowiec związany z branżą logistyczną. 

Powoli zaczyna się spóźniona poważna dyskusja nad ekonomicznymi skutkami ewentualnego wprowadzenia w życie rozwiązań proponowanych w Pakiecie Mobilności. Tym razem warto odnotować głos niemieckiego naukowca prof. Petera Klaus – uznanego autorytetu z dziedziny zwanej statystyką logistyki. Opublikował on 18 lipca br. w opiniotwórczej gazecie DVZ (Deutsche Verkehrs-Zeitung) rzeczowy artykuł, którego wnioski powinny skłonić racjonalnie myślących europejskich polityków do co najmniej refleksji i weryfikacji położonych na stole inicjatyw.

W swojej analizie profesor Klaus wziął pod uwagę skutki stosowania wobec kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe przepisów dyrektywy o pracownikach delegowanych oraz stosowania proponowanych zasad związanych z odbiorem tygodniowego wypoczynku, a w szczególności zakazu odbioru regularnego wypoczynku w kabinie pojazdu. Artykuł dotyczy przede wszystkim rynku niemieckiego, ale ze względu na jego wielkość autor wskazuje także na konsekwencje dla całej Europy.

Bardzo ciekawe są liczby wskazane przez prof. Klausa. Co tydzień w Niemczech pracuje około 150-160 tysięcy kierowców. Codziennie przejeżdżają oni łącznie 56 mln kilometrów. Tymczasem w tym największym i jednocześnie wiodącym pod względem gospodarczym państwie Europy brakuje dla tych kierowców około 50 tysięcy miejsc parkingowych, nie mówiąc już o miejscach noclegowych w hotelach i innych tego typu obiektach. Klaus wskazuje, że jedynie mniej niż 1% z 44 tysięcy niemieckich hoteli może być dostępnych dla kierowców 40 tonowych zestawów składających się z ciągnika i naczepy.

Gdyby nawet przyjąć teoretyczne założenie, że wskazane wyżej problemy w zakresie infrastruktury parkingowej i hotelowej zostaną bardzo szybko rozwiązane, to i tak należy się liczyć – zdaniem niemieckiego naukowca – z dodatkowymi bezpośrednimi kosztami ponoszonymi przez przewoźników w Niemczech rzędu 250 milionów euro rocznie. W skali całej UE daje to 1 miliarda euro. Do tego dojdą koszty pośrednie z opłat parkingowych, wyższego ubezpieczenia, zwiększonego prawdopodobieństwa uszkodzenia i kradzieży pozostawionego bez nadzoru frachtu.

W realnym świecie problemy z brakującą infrastrukturą nie zostaną jednak rozwiązane w przewidywalnym i akceptowalnym okresie. Dlatego odpowiedzią rynku na proponowane regulacje będzie – zdaniem prof. Klausa – zmiana organizacji pracy przewozowej m.in. w kierunku:

  • skrócenia trasy przejazdu dla kierowców poprzez ich wymianę na konkretnej pojedynczej trasie, przeczepianie jednostek napędowych, przeładunki etc.;
  • zwiększenia pustych przebiegów związanych z wymuszonymi szybkimi powrotami, pomimo dostępności przesyłek towarowych na powrót;

Ta wymuszona nowa organizacja pracy przewozowej spowoduje wzrost kosztów o ponad 20%. Peter Klaus sugeruje, że już dziś klienci branży TSL powinni być otwarci na podwyżki cen rzędu co najmniej 15-20%, aby w niedalekiej przyszłości mieć zabezpieczoną dostawę swoich towarów. Niestety te podwyżki będą miały jego zdaniem negatywny wpływ na całą unijną gospodarkę. M.in. odetną rozwijające się peryferyjne państwa Unii Europejskiej od znacznej części wspólnego rynku.

Ekspert przestrzega także przed skutkami dla środowiska oraz dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Już przy 1% wzroście pustych przebiegów oznacza to spalenie dodatkowych 180 milionów litrów oleju napędowego. A wynikający z tego wzrost natężenia ruchu drogowego zwiększy prawdopodobieństwo wypadków drogowych. Czyli zamiast spodziewanego w wyniku zaostrzenia przepisów socjalnych spadku liczby ofiar wypadków drogowych w realnym świecie uzyskamy wynik przeciwny.

Za zgodą prof. Petera Klaus TSL udostępnia pełną angielskojęzyczną wersję omawianego artykułu: The controversy of the driving and rest time propositions and the inevitability of increasing prices in the road transport sector

Źródło: TLP

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0