Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Badanie techniczne, którego nie było. Wpadli, bo kierowca złamał przepisy dot. czasu pracy

nowy-sacz

Pojazd, którym, rozwożono przesyłki kurierskie dla dużego operatora zagranicznego i krajowego rynku spedycyjnego miał nielegalnie wydane zaświadczenie przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów w Nowym Sączu. Zawsze w przypadku ujawnienia podobnego oszustwa pytamy, ile takich pojazdów jeździ codziennie po polskich drogach? Kto sprawował bezpośredni nadzór nad kierowcą i diagnostą?

28 lutego 2018 roku inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Poznaniu z oddziału w Koninie przeprowadzili kontrolę drogową na podstawie ustawy o transporcie drogowym. Kontroli poddano ciągnik samochodowy marki Renault wraz z naczepą marki Krone, którymi wykonywany był krajowy przewóz drogowy przesyłek kurierskich z Konina do Strykowa przez przewoźnika polskiego. Jednym z elementów kontroli było sprawdzenie stanu technicznego oraz dopuszczenie pojazdów do ruchu na podstawie przepisów

Prawo o ruchu drogowym. Kierowca okazał do kontroli dowód rejestracyjny ciągnika samochodowego, w którym ostatnia rubryka terminu ważności badania technicznego ukazywała wpis z datą 8 lutego 2018 roku. Okazane zostało także zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów w Nowym Sączu, opatrzone pieczęcią diagnosty, jak również jego podpisem. Zaświadczenie zawierało datę przeprowadzenia badania technicznego: 6 lutego 2018 roku. W związku z zebranym materiałem dowodowym istnieje podejrzenie, iż w dokumencie tym potwierdzono nieprawdę. Analiza wykresówek dokumentujących szczegółowe dane o przemieszczeniu się pojazdu marki Renault wykazała, że w dniu rzekomego przeprowadzenia badania technicznego pojazd znajdował się w Koninie od godziny 05:00 do godziny 18:40. Analizując pracę kierowcy rozpoczętą 5 lutego 2018 roku o godzinie 18:40 i trwającą do godziny 05:00 6 lutego 2018 roku (przemieszczenie się pojazdu na dystansie 363 kilometrów) oraz pracę kierowcy rozpoczętą 6 lutego 2018 roku o godzinie 18:40 i trwającą do godziny 4:15 dnia 7 lutego 2018 roku (przemieszczenie się pojazdu na dystansie 351 kilometrów), stwierdzono że nie jest możliwe, by pojazd dotarł do wskazanej stacji kontroli pojazdów w dniu widniejącym w zaświadczeniu. Każdy z wymienionych okresów pracy kierowcy rozpoczynał się i kończył w Koninie. Biorąc pod uwagę fakt, że odległość od miejsca wyjazdu kierowcy do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w Nowym Sączu wynosi około 500 kilometrów, można uznać, że osoba podpisująca zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego nie miała możliwości naocznego dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że na podstawie przepisów art. 83b oraz art. 84 ustawy Prawo o ruchu drogowym nadzór nad stacjami kontroli pojazdów sprawuje starosta i on też może cofnąć diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych, skierowano pismo do Starosty Powiatowego w Nowym Sączu w celu wykorzystania służbowego.

nowy-sacz-2

Źródło: WITD Poznań

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

inteligentne-systemy

Jakie ograniczenia czekają tirowców od nowego roku? Ostre przepisy regulujące normy emisji spali

Europa wydaje wojnę zanieczyszczeniom powietrza. Coraz więcej metropolii przygotowuje się do wprowadzenia ostrzejszych przepisów regulujących normy emisji spalin, wprowadzając szereg ograniczeń dotyczących wjazdu do poszczególnych rejonów. Jak łatwo przewidzieć, znacząco utrudni to pracę kierowcom ciężarówek. W jaki sposób będą działać te regulacje oraz gdzie i na co powinni zwracać uwagę nasi tirowcy, jeżdżący do europejskich miast?

2018-09-19
0
jak-zatrudnic-kierowce-z-ukrainy

Aż 2/3 kierowców z nadwagą i ryzykiem wystąpienia chorób serca. Kierowcy wiedzą, jak dbać o zdrowie, ale tego nie robią [RAPORT]

Szacuje się, że w Polsce jest ok. 700 000 kierowców zawodowych. Aż 2/3 z nich cierpi na nadwagę i otyłość, a to prosta droga do zawału. To jednak nie koniec zatrważających faktów płynących z «II raportu o stanie zdrowia i sposobie żywienia kierowców zawodowych» wydanego przez Fundację Truckers Life. W 90% przypadków sposób odżywiania truckerów jest po prostu zły. A przecież od stanu zdrowia kierowców może zależeć życie nas wszystkich.

2018-09-19
0