Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Badania techniczne poza granicami kraju?

badania-techniczne

Przegląd techniczny to święta rzecz nawet w samochodach osobowych, a cóż dopiero w samochodach przeznaczonych do przewozu osób i towarów. Niestety, w transporcie międzynarodowym obecnie obowiązujące przepisy wprowadzają liczne biurokratyczne bariery w realizowaniu działalności gospodarczej w tym zakresie. Jedną z nich jest obowiązek przeprowadzania przeglądu technicznego w kraju zarejestrowania pojazdu. Uniemożliwia to przeprowadzenie takiego badania za granicą i zmusza przewoźników do powrotu do kraju, choć usługa ta powinna być dostępna i możliwa do wykonania w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej – uważa poseł Adam Szejnfeld.

Obowiązek przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów ciężarowych, które zgodnie z obowiązującym prawem mogą być dokonywane wyłącznie w tym państwie, w którym pojazd został zarejestrowany, stwarza trudności dla przewoźników międzynarodowych. Badania okresowe muszą bowiem zostać uwzględnione przy planowaniu trasy przejazdu pojazdów, które znajdują się najczęściej poza krajem, w którym zostały zarejestrowane.

Poseł Adam Szejnfeld zwrócił się do Komisji Europejskiej z zapytaniem, czy i jakie działania będą podjęte przez Komisję, aby zmienić tę sytuację: Przegląd techniczny pojazdu to niewielki koszt. Jeśli jednak nie dokona się go w terminie, kara może sięgać kilku, a nawet kilkunastu tysięcy euro. W razie konieczności przeprowadzenia badania, kiedy samochód jest akurat za granicą, trzeba go najpierw sprowadzać do kraju, choć przecież w tym samym zakresie norm pojazd mógłby zostać zbadany na przykład w Niemczech, Francji, czy w Estonii. To jakiś absurd, zwłaszcza skoro wszyscy funkcjonujemy na jednolitym rynku europejskim – uważa poseł Szejnfeld.

Przepisy unijne określają jedynie minimalne wymagania niezbędne do wprowadzenia w zakresie badań technicznych pojazdów przez poszczególne państwa członkowskie UE. Jednocześnie umożliwiają krajom zaostrzenie tych wymogów ze względu na specyfikę krajowej infrastruktury czy strukturę parku samochodowego, co skutkuje różnicami m.in. dotyczącymi zakresu i częstotliwości przeprowadzania badań technicznych określonych kategorii pojazdów.

Myślę, że można ujednolicić te wymagania i nie robić problemów przedsiębiorcom, którzy muszą być ze swoim sprzętem mobilni, by utrzymać się na konkurencyjnym rynku – twierdzi poseł Szejnfeld.

Zapytanie posła Adama Szejnfelda skierowane do Komisji Europejskiej wpisuje się w szereg działań, podejmowanych przez eurodeputowanego z Wielkopolski na rzecz eliminowania zbędnej biurokracji a także barier w swobodnym przepływie usług w ramach Unii Europejskiej: Europejski rynek usług nie może stanowić jedynie abstrakcyjnej idei, ale realny cel, do którego dążymy. Niestety, w bardzo wielu obszarach nadal istnieje szereg barier sprawiających, że granice poszczególnych państw stają się jednocześnie granicami możliwości świadczenia usług – twierdzi poseł Szejnfeld.

Autor: Joanna Jeżyk, Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda, Bruksela – Strasburg

Źródło: szejnfeld.pl

Komentarze

Przemo Malic 2019-05-23 13:39

No cóż, chciało się europy, no to ja mamy, z calym dobytkiem komunistycznego inwentarza...

Maciek 2018-03-22 09:39

Sprawa stara jak widzę. Sprawdzałem w internecie możliwość zrobienia przeglądu kampera, którym w sierpniu wyjechałem z Polski a który aktualnie jest w Hiszpanii. No i nie mam zamiaru przez najbliższe dwa, trzy lata wracać nim do kraju. Zatem co: łapówka na stacji za podbicie dowodu bez oglądania auta? Bo miałbym jechać 2 x 3 tys. km po tę pieczęć .... nonsens. Panie Pośle, co Panu odpowiedziała Komisja? To już trzy lata od Pańskiego pytania.

Krasnopiura 2018-03-20 15:39

Ja jeżdżę z przyczepą od wiosny do jesieni i przegląd wypada mi latem.Co by się stało zrobić przegląd np.w Grecji.Może być że kiedyś ta straszna przeszkoda zostanie zniesiona.

giuseppe POLACO 2017-06-15 20:46

pany debile czy wy jestescie w stanie ogarnac te przepisy ktore tworzyciew tych swoich zasranych i smierdzacych wygodnych stolkachza ktore bierzecie ciezkie pieniadze z naszych kieszeni bo ja was nie moge zrozumiec jakim durniem trzeba byc zeby przez glupia kamizelke czy przez apteczke myslec ze diagnostyka w krajach UE jest gorsza od naszej zlodziejskiej ale polskiej. CWOKI obudzcie sie wreszcie i dajcie swoim wybrancom zyc normalnie

Martin 2016-05-17 21:03

Bardzo dobra inicjatywa! Zostawiłem chwilowo auto w Niemczech skąd pochodzę, a kończy mi przegląd w czerwcu. Zamiast zrobić po prostu tym razem przegląd w Niemczech muszę specjalne jechać z samego południa Niemiec do polski na przegląd. Dla mnie taka sytuacja oznacza nie uzasadnione utrudnienie codziennego życia obywateli UE. Życzę powodzenia i liczę na szybkie zniesienie tej bariery!

justyn23 2016-05-11 12:23

Dlaczego zamiast ułatwiać nam życie w EU - jakimiś absurdalnymi przepisami dotyczącymi np.okresowej kontroli technicznej pojazdu przebywającego czasowo za granicą pseudo autorytety " wybrane " do władzy nad nami utrudniają nam i sobie życie ? Chyba łatwiej jest zrobić kontrolę pojazdu za granicą , niż przerejestrowywać pojazd czasowo poruszający się w innym kraju EU ? Kiedy państwo parlamentarzystów panoszących się władzą - naszą władzą nadążać będą z przepisami - do faktów i rzeczywistości, tylko się zastanawiam .


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Inny punkt widzenia

grzegorz-ostaszewski-7

“Nie wyobrażam sobie życia bez ciężarówek” [WYWIAD] z jedynym polskim kierowcą rajdowym w międzynarodowych wyścigach ciężarówek

Grzegorz „Gregory” Ostaszewski to pierwszy i jak dotąd jedyny polski kierowca rajdowy w międzynarodowych wyścigach ciężarówek. Na co dzień nie trenuje, ponieważ jego samochód wyścigowy na stałe znajduje się we Francji. Poza tym jest zajęty prowadzeniem rodzinnej firmy transportowej. Zupełnie nie przeszkadza mu to w odnoszeniu kolejnych sukcesów. Jak sam nieskromnie przyznaje, ma wrodzony talent. Tegoroczny sezon zakończył na 5 miejscu w klasyfikacji generalnej i na drugim miejscu w kategorii młodzików.

2019-10-14
0
agata-laskowska-dietetyk

Żurek i flaki odpadają! Jak powinien odżywiać się kierowca ciężarówki? [WYWIAD z dietetykiem]

Fit-koktajl o mało przekonującym smaku i takim samym kolorze, a do tego porcja rozgotowanych warzyw na śniadanie. Wafle ryżowe z cieniutkim plasterkiem wędliny i pierś z kurczaka z mikroporcją ryżu. Pewnie tak wyobrażasz sobie zdrową dietę? Zupełnie niesłusznie! Zdrowy posiłek może być jednocześnie pyszny i sycący. Co więcej, bez problemów przygotujesz go w domu, szykując się do trasy lub w kabinie. Dietetyk podpowiada, jak powinien odżywiać się kierowca ciężarówki czy busa oraz jak wprowadzić kilka prostych zmian w codziennym żywieniu i… nie zwariować z głodu. 

2019-08-28
0
astra

“Chińczycy wolą płacić gotówką i na miejscu”. Transport drogowy z Chin to kolejny etap rozwoju Jedwabnego Szlaku

Jedwabny Szlak stał się jednym z najszerzej komentowanych tematów w globalnej logistyce. Kwestia rozwoju nowej „handlowej tętnicy świata” wybrzmiewa podczas każdego ważnego wydarzenia logistycznego. Istotną rolę w dostawach z Państwa Środka odgrywa tradycyjnie transport kolejowy, lotniczy i morski. Jak wygląda zatem sytuacja z przewozami drogowymi?

2019-07-18
0
62381086_357174231663551_75782193971986432_n

Chcesz zostać kierowcą ciężarówki w Kanadzie? Pospiesz się, bo niedługo zaostrzą się przepisy [FELIETON]

Nie potrafi usiedzieć w miejscu, ciągle szuka nowych wyzwań i – jak sama przyznaje – szybko się nudzi. Kiedy ostatnio rozmawialiśmy z Karoliną, zawodowym kierowcą ciężarówki, właśnie przygotowywała się do swojego wyjazdu do Stanów Zjednoczonych i pracy za kierownicą kanadyjskiego trucka! Po pierwszych miesiącach w Kanadzie szczerze stwierdza: to łatwiejsze niż się wydaje.

2019-07-04
0