Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Badania techniczne poza granicami kraju?

badania-techniczne

Przegląd techniczny to święta rzecz nawet w samochodach osobowych, a cóż dopiero w samochodach przeznaczonych do przewozu osób i towarów. Niestety, w transporcie międzynarodowym obecnie obowiązujące przepisy wprowadzają liczne biurokratyczne bariery w realizowaniu działalności gospodarczej w tym zakresie. Jedną z nich jest obowiązek przeprowadzania przeglądu technicznego w kraju zarejestrowania pojazdu. Uniemożliwia to przeprowadzenie takiego badania za granicą i zmusza przewoźników do powrotu do kraju, choć usługa ta powinna być dostępna i możliwa do wykonania w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej – uważa poseł Adam Szejnfeld.

Obowiązek przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów ciężarowych, które zgodnie z obowiązującym prawem mogą być dokonywane wyłącznie w tym państwie, w którym pojazd został zarejestrowany, stwarza trudności dla przewoźników międzynarodowych. Badania okresowe muszą bowiem zostać uwzględnione przy planowaniu trasy przejazdu pojazdów, które znajdują się najczęściej poza krajem, w którym zostały zarejestrowane.

Poseł Adam Szejnfeld zwrócił się do Komisji Europejskiej z zapytaniem, czy i jakie działania będą podjęte przez Komisję, aby zmienić tę sytuację: Przegląd techniczny pojazdu to niewielki koszt. Jeśli jednak nie dokona się go w terminie, kara może sięgać kilku, a nawet kilkunastu tysięcy euro. W razie konieczności przeprowadzenia badania, kiedy samochód jest akurat za granicą, trzeba go najpierw sprowadzać do kraju, choć przecież w tym samym zakresie norm pojazd mógłby zostać zbadany na przykład w Niemczech, Francji, czy w Estonii. To jakiś absurd, zwłaszcza skoro wszyscy funkcjonujemy na jednolitym rynku europejskim – uważa poseł Szejnfeld.

Przepisy unijne określają jedynie minimalne wymagania niezbędne do wprowadzenia w zakresie badań technicznych pojazdów przez poszczególne państwa członkowskie UE. Jednocześnie umożliwiają krajom zaostrzenie tych wymogów ze względu na specyfikę krajowej infrastruktury czy strukturę parku samochodowego, co skutkuje różnicami m.in. dotyczącymi zakresu i częstotliwości przeprowadzania badań technicznych określonych kategorii pojazdów.

Myślę, że można ujednolicić te wymagania i nie robić problemów przedsiębiorcom, którzy muszą być ze swoim sprzętem mobilni, by utrzymać się na konkurencyjnym rynku – twierdzi poseł Szejnfeld.

Zapytanie posła Adama Szejnfelda skierowane do Komisji Europejskiej wpisuje się w szereg działań, podejmowanych przez eurodeputowanego z Wielkopolski na rzecz eliminowania zbędnej biurokracji a także barier w swobodnym przepływie usług w ramach Unii Europejskiej: Europejski rynek usług nie może stanowić jedynie abstrakcyjnej idei, ale realny cel, do którego dążymy. Niestety, w bardzo wielu obszarach nadal istnieje szereg barier sprawiających, że granice poszczególnych państw stają się jednocześnie granicami możliwości świadczenia usług – twierdzi poseł Szejnfeld.

Autor: Joanna Jeżyk, Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda, Bruksela – Strasburg

Źródło: szejnfeld.pl

Komentarze

Przemo Malic 2019-05-23 13:39

No cóż, chciało się europy, no to ja mamy, z calym dobytkiem komunistycznego inwentarza...

Maciek 2018-03-22 09:39

Sprawa stara jak widzę. Sprawdzałem w internecie możliwość zrobienia przeglądu kampera, którym w sierpniu wyjechałem z Polski a który aktualnie jest w Hiszpanii. No i nie mam zamiaru przez najbliższe dwa, trzy lata wracać nim do kraju. Zatem co: łapówka na stacji za podbicie dowodu bez oglądania auta? Bo miałbym jechać 2 x 3 tys. km po tę pieczęć .... nonsens. Panie Pośle, co Panu odpowiedziała Komisja? To już trzy lata od Pańskiego pytania.

Krasnopiura 2018-03-20 15:39

Ja jeżdżę z przyczepą od wiosny do jesieni i przegląd wypada mi latem.Co by się stało zrobić przegląd np.w Grecji.Może być że kiedyś ta straszna przeszkoda zostanie zniesiona.

giuseppe POLACO 2017-06-15 20:46

pany debile czy wy jestescie w stanie ogarnac te przepisy ktore tworzyciew tych swoich zasranych i smierdzacych wygodnych stolkachza ktore bierzecie ciezkie pieniadze z naszych kieszeni bo ja was nie moge zrozumiec jakim durniem trzeba byc zeby przez glupia kamizelke czy przez apteczke myslec ze diagnostyka w krajach UE jest gorsza od naszej zlodziejskiej ale polskiej. CWOKI obudzcie sie wreszcie i dajcie swoim wybrancom zyc normalnie

Martin 2016-05-17 21:03

Bardzo dobra inicjatywa! Zostawiłem chwilowo auto w Niemczech skąd pochodzę, a kończy mi przegląd w czerwcu. Zamiast zrobić po prostu tym razem przegląd w Niemczech muszę specjalne jechać z samego południa Niemiec do polski na przegląd. Dla mnie taka sytuacja oznacza nie uzasadnione utrudnienie codziennego życia obywateli UE. Życzę powodzenia i liczę na szybkie zniesienie tej bariery!

justyn23 2016-05-11 12:23

Dlaczego zamiast ułatwiać nam życie w EU - jakimiś absurdalnymi przepisami dotyczącymi np.okresowej kontroli technicznej pojazdu przebywającego czasowo za granicą pseudo autorytety " wybrane " do władzy nad nami utrudniają nam i sobie życie ? Chyba łatwiej jest zrobić kontrolę pojazdu za granicą , niż przerejestrowywać pojazd czasowo poruszający się w innym kraju EU ? Kiedy państwo parlamentarzystów panoszących się władzą - naszą władzą nadążać będą z przepisami - do faktów i rzeczywistości, tylko się zastanawiam .


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

brussels-4056171_960_720

Pakiet Mobilności opublikowany, przepisy wchodzą w życie

Przyjęty 8 lipca „Pakiet Mobilności I” został oficjalnie opublikowany w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej. Od 31 lipca biegną więc wszystkie terminy wejścia w życie przepisów, o których TLP informowało na początku ubiegłego miesiąca.

2020-08-03
0
komunikator-cargo

Jazda bez prawka w portfelu – nowe przepisy coraz bliżej

Prawo jazdy będzie można zostawić w domu – posłowie wreszcie opowiedzieli się za nowelizacją Prawa o ruchu drogowym. To tylko jedno z udogodnień. Kolejne to możliwość rejestracji nowego samochodu przez internet.

2020-07-27
0
put3

„Spadły stawki na rynku, niektóre firmy chwytają się wszystkiego”. Jak pandemia zmieniła polską branżę przewozów? [WYWIAD z prezesem PUT]

Ostatnie miesiące przyniosły branży transportowej wyzwania, na które nie była i nie mogła być przygotowana. Pandemia koronowirusa zmieniła zasady rynku przewozów; dużym firmom transportowym kończą się środki na utrzymanie floty pojazdów, a kierowcy mają problemy ze znalezieniem stabilnej pracy. O tym, z czym aktualnie musi mierzyć się polski przewoźnik i co czeka go w najbliższej przyszłości, rozmawiamy z Leszkiem Ludą, prezesem Polskiej Unii Transportu.

2020-07-14
0
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Pakiet Mobilności. Sprawdź, jakie przepisy wkrótce wejdą w życie

Miażdżącą większością głosów przegłosowano przepisy Pakietu Mobilności, co oznacza, że rynek transportowy już wkrótce diametralnie się zmieni. Eksperci związku Transport i Logistyka Polska przygotowali opracowanie najważniejszych zmian i dokładnie omówili podstawowe regulacje dotyczące przewoźników. 

2020-07-10
0