Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Badania techniczne poza granicami kraju?

badania-techniczne

Przegląd techniczny to święta rzecz nawet w samochodach osobowych, a cóż dopiero w samochodach przeznaczonych do przewozu osób i towarów. Niestety, w transporcie międzynarodowym obecnie obowiązujące przepisy wprowadzają liczne biurokratyczne bariery w realizowaniu działalności gospodarczej w tym zakresie. Jedną z nich jest obowiązek przeprowadzania przeglądu technicznego w kraju zarejestrowania pojazdu. Uniemożliwia to przeprowadzenie takiego badania za granicą i zmusza przewoźników do powrotu do kraju, choć usługa ta powinna być dostępna i możliwa do wykonania w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej – uważa poseł Adam Szejnfeld.

Obowiązek przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów ciężarowych, które zgodnie z obowiązującym prawem mogą być dokonywane wyłącznie w tym państwie, w którym pojazd został zarejestrowany, stwarza trudności dla przewoźników międzynarodowych. Badania okresowe muszą bowiem zostać uwzględnione przy planowaniu trasy przejazdu pojazdów, które znajdują się najczęściej poza krajem, w którym zostały zarejestrowane.

Poseł Adam Szejnfeld zwrócił się do Komisji Europejskiej z zapytaniem, czy i jakie działania będą podjęte przez Komisję, aby zmienić tę sytuację: Przegląd techniczny pojazdu to niewielki koszt. Jeśli jednak nie dokona się go w terminie, kara może sięgać kilku, a nawet kilkunastu tysięcy euro. W razie konieczności przeprowadzenia badania, kiedy samochód jest akurat za granicą, trzeba go najpierw sprowadzać do kraju, choć przecież w tym samym zakresie norm pojazd mógłby zostać zbadany na przykład w Niemczech, Francji, czy w Estonii. To jakiś absurd, zwłaszcza skoro wszyscy funkcjonujemy na jednolitym rynku europejskim – uważa poseł Szejnfeld.

Przepisy unijne określają jedynie minimalne wymagania niezbędne do wprowadzenia w zakresie badań technicznych pojazdów przez poszczególne państwa członkowskie UE. Jednocześnie umożliwiają krajom zaostrzenie tych wymogów ze względu na specyfikę krajowej infrastruktury czy strukturę parku samochodowego, co skutkuje różnicami m.in. dotyczącymi zakresu i częstotliwości przeprowadzania badań technicznych określonych kategorii pojazdów.

Myślę, że można ujednolicić te wymagania i nie robić problemów przedsiębiorcom, którzy muszą być ze swoim sprzętem mobilni, by utrzymać się na konkurencyjnym rynku – twierdzi poseł Szejnfeld.

Zapytanie posła Adama Szejnfelda skierowane do Komisji Europejskiej wpisuje się w szereg działań, podejmowanych przez eurodeputowanego z Wielkopolski na rzecz eliminowania zbędnej biurokracji a także barier w swobodnym przepływie usług w ramach Unii Europejskiej: Europejski rynek usług nie może stanowić jedynie abstrakcyjnej idei, ale realny cel, do którego dążymy. Niestety, w bardzo wielu obszarach nadal istnieje szereg barier sprawiających, że granice poszczególnych państw stają się jednocześnie granicami możliwości świadczenia usług – twierdzi poseł Szejnfeld.

Autor: Joanna Jeżyk, Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda, Bruksela – Strasburg

Źródło: szejnfeld.pl

Komentarze

Maciek 2018-03-22 09:39

Sprawa stara jak widzę. Sprawdzałem w internecie możliwość zrobienia przeglądu kampera, którym w sierpniu wyjechałem z Polski a który aktualnie jest w Hiszpanii. No i nie mam zamiaru przez najbliższe dwa, trzy lata wracać nim do kraju. Zatem co: łapówka na stacji za podbicie dowodu bez oglądania auta? Bo miałbym jechać 2 x 3 tys. km po tę pieczęć .... nonsens. Panie Pośle, co Panu odpowiedziała Komisja? To już trzy lata od Pańskiego pytania.

Krasnopiura 2018-03-20 15:39

Ja jeżdżę z przyczepą od wiosny do jesieni i przegląd wypada mi latem.Co by się stało zrobić przegląd np.w Grecji.Może być że kiedyś ta straszna przeszkoda zostanie zniesiona.

giuseppe POLACO 2017-06-15 20:46

pany debile czy wy jestescie w stanie ogarnac te przepisy ktore tworzyciew tych swoich zasranych i smierdzacych wygodnych stolkachza ktore bierzecie ciezkie pieniadze z naszych kieszeni bo ja was nie moge zrozumiec jakim durniem trzeba byc zeby przez glupia kamizelke czy przez apteczke myslec ze diagnostyka w krajach UE jest gorsza od naszej zlodziejskiej ale polskiej. CWOKI obudzcie sie wreszcie i dajcie swoim wybrancom zyc normalnie

Martin 2016-05-17 21:03

Bardzo dobra inicjatywa! Zostawiłem chwilowo auto w Niemczech skąd pochodzę, a kończy mi przegląd w czerwcu. Zamiast zrobić po prostu tym razem przegląd w Niemczech muszę specjalne jechać z samego południa Niemiec do polski na przegląd. Dla mnie taka sytuacja oznacza nie uzasadnione utrudnienie codziennego życia obywateli UE. Życzę powodzenia i liczę na szybkie zniesienie tej bariery!

justyn23 2016-05-11 12:23

Dlaczego zamiast ułatwiać nam życie w EU - jakimiś absurdalnymi przepisami dotyczącymi np.okresowej kontroli technicznej pojazdu przebywającego czasowo za granicą pseudo autorytety " wybrane " do władzy nad nami utrudniają nam i sobie życie ? Chyba łatwiej jest zrobić kontrolę pojazdu za granicą , niż przerejestrowywać pojazd czasowo poruszający się w innym kraju EU ? Kiedy państwo parlamentarzystów panoszących się władzą - naszą władzą nadążać będą z przepisami - do faktów i rzeczywistości, tylko się zastanawiam .


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Inny punkt widzenia

flaga-francji

Reprezentant przewoźnika we Francji w świetle ustawy Loi Macron – jakie ma obowiązki, prawa, ale i możliwości? [WYWIAD]

Ustawa Loi Macron weszła w życie już prawie trzy lata temu, tymczasem obowiązki z tym związane w dalszym ciągu przysparzają przewoźnikom wielu kłopotów. Służyć pomocną dłonią może w tym przypadku reprezentant przewoźnika we Francji. Niestety nie każdy zdaje sobie sprawę, jak bardzo tacy przedstawiciele mogą się okazać przydatni. Zwłaszcza teraz! Przypomnijmy, że od marca br. we Francji rozpoczną się wzmożone kontrole polskich przewoźników, w związku z czym ich funkcja zmieni się diametralnie.

2019-02-18
0
rejestracja-auta-za-granica

Okres próbny ustawy Loi Macron mija – szykują się wzmożone kontrole polskich przewoźników we Francji [WYWIAD]

Francja jest obecnie tematem rozmów całej branży. Protest „żółtych kamizelek”, polityczne decyzje prezydenta kraju, ustawa Loi Macron oraz związane z nią obowiązki przewoźników powodują, że polski transport spogląda na Zachód z coraz większym niepokojem. 2-letni okres próbny przystosowania się do dyrektywy dotyczącej delegowania właśnie mija. Rodzi się zatem pytanie: co nas czeka w nowym roku? Zapytaliśmy o to Joannę Pasterzak-Jarosz, współwłaściciel polsko-francuskiej kancelarii Groupe Espro.

2018-12-20
0
shutterstock_172267871

Protesty żółtych kamizelek? Parę za, sporo przeciw [FELIETON KIEROWCY]

Protesty żółtych kamizelek poruszyły całą Europą, nie tylko Francją. Jedni chwalą Francuzów za solidarność, inni są przerażeni skutkami, jakie wywołały manifestacje. Jak widzi to kierowca ciężarówki? Swoimi refleksjami podzielił się z nami Damian Pruchnicki, kierowca na międzynarodowych trasach.

2018-12-11
0
_DSC3784

Przewoźnik powinien budować swój biznes na zaufaniu. WYWIAD – [Express BOTAM Transport]

Okazuje się, że w transporcie najważniejsze jest zaufanie. Klient musi uwierzyć, że oddaje ładunek w dobre ręce. „Zaufanie nie bierze się znikąd, musieliśmy na nie zapracować” – przekonuje Marcin Bobik. O tym, jak budować zaufanie oraz tworzyć relacje w skomplikowanej branży dostaw, jak uchronić się przed dużą rotacją kierowców oraz z jakimi problemami muszą borykać się przewoźnicy do 3,5 tony rozmawiamy z właścicielem firmy Express BOTAM Transport.

2018-11-30
0
mz

„Nigdy nie zapominam, że mój biznes zrodził się z pasji”. [ROZMOWA] z Marcinem Żurkiem z SM Spedition

Mimo iż jako dziecko marzył o zawodzie weterynarza, wkrótce zakochał się w cyfrach i tabelach. Otarł się o bankructwo, a teraz tworzy jedną z największych firm spedycyjnych w Polsce, dodatkowo mogącą pochwalić się certyfikatem ISO:9001 – jak przyznaje, dzięki swojej upartości i ciężkiej pracy całego zespołu. O swojej drodze do sukcesu oraz o tym, jak buduje się dobrze prosperujący biznes, opowiada nam Marcin Żurek, właściciel firmy SM Spedition.

2018-10-31
0