Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Autonomiczne auta Tesli to wyłącznie półśrodek – czar właśnie prysł!

e15h_nowy_znak_drogowy

Technologia autopilota zaprezentowana przez Teslę zauroczyła cały świat. Nad jej wspaniałością rozpływały się media i kierowcy. Dzisiaj okazuje się jednak, że wszyscy mogli być w błędzie. Autonomiczne auta amerykańskiego producenta stanowią zaledwie prymitywną pół-technologię, która co gorsza może się okazać niebezpieczna. Tak przynajmniej twierdzi jeden z przywódców technologicznych Volvo.

Autopilot Tesli działa naprawdę wyśmienicie. Kierowca po wbiciu miejsca docelowego w nawigacji, może wygodnie rozsiąść się w fotelu i np. czytając książkę poczekać aż pojazd zawiezie go na miejsce. Tak przynajmniej wszystkim wydawało się zaraz po szerokiej prezentacji rozwiązania. Specjalista ds. bezpieczeństwa zatrudniony w Volvo zauważył w systemie promowanym przez amerykańską markę poważne luki. A te pod dużym znakiem zapytania stawiają zaufanie, którym kierowcy obdarzyli to rozwiązanie.

Z typowymi sytuacjami drogowymi autopilot Tesli radzi sobie naprawdę dobrze. Utrzymuje prawidłową odległość od samochodu poprzedzającego, zatrzymuje się na światłach i bezpiecznie zmienia pasy ruchu. Problem niestety zaczyna się w sytuacji nietypowej lub poważnego zagrożenia. Komputer sterujący w wielu przypadkach nie ma zapisanego awaryjnego scenariusza działania, przez co nie jest w stanie podjąć prawidłowej reakcji.

Co w takim przypadku? Przekaże prowadzenie kierowcy. Ten prawdopodobnie zostanie zaskoczony zachowaniem pojazdu, co w skrajnie niekorzystnym scenariuszu okaże się bardzo niebezpieczne dla pasażerów i innych użytkowników drogi.

Brak przygotowania na sytuacje awaryjne doprowadził Trenta Victora – specjalistę ds. bezpieczeństwa Volvo do smutnego wniosku. Jego zdaniem autonomiczne auto Tesli promuje się na samodzielne i inteligentne, ale w rzeczywistości takie nie jest. To dużo bardziej nienadzorowane zaklinanie rzeczywistości przez Amerykanów, niż technologia która przybliża motoryzację do stuprocentowego autopilota zamontowanego na pokładzie pojazdu.

Krytyka ze strony Trenta Victora jest jak najbardziej konstruktywna. Volvo już w przyszłym roku zaprezentuje rozwiązanie alternatywne, które pod względem funkcjonalności okaże się dużo bardziej sprawne od technologii Tesli. O ile Amerykanie stworzyli auto autonomiczne poziomu trzeciego, o tyle Szwedzi wejdą o oczko wyżej. Innowacja ma polegać w głównej mierze na tym, że bez względu na wydarzenie drogowe Volvo będzie w stanie zareagować bez żadnego udziału człowieka. Co więcej, auto za każdym razem zachowa się w sposób bezpieczny, co jest właśnie potwierdzane długimi i żmudnymi testami.

Specjaliście Volvo tak naprawdę nie zależało na krytykowaniu samej Tesli, a pokazaniu że pojęcie autonomicznego auta jest bardziej skomplikowane niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. W pełni samodzielny samochód nie może dbać jedynie o pozory, a musi umieć zachować się w każdej sytuacji i na każdy scenariusz powinien być przygotowany. Jeżeli podczas jazdy pojawią się jakiekolwiek luki, w których konieczna okaże się ingerencja człowieka, o pełnej autonomii, płynących z niej zachwytach i bezpieczeństwie nie może być mowy.

Źródło: Agencja Informacyjna Newsfeed

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0