Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

5 najważniejszych problemów polskiego przewoźnika: brak kierowców, płace minimalne, rozliczanie diet…

Press_5 najwazniejszych problemow polskiego przewoznika

Silna konkurencja, skomplikowane przepisy prawne oraz braki kadrowe to tylko część problemów, z jakimi borykają się właściciele polskich firm transportowych. Przewoźnicy narzekają na te i inne trudności już od kilku lat. Czy są perspektywy na poprawę sytuacji polskiego transportu?

W ciągu ostatniego roku kondycja branży transportowej w Polsce była tematem ożywionych dyskusji, między innymi z uwagi na planowane zmiany przedstawione w Pakiecie mobilności oraz rosnące oczekiwania grupy zawodowej. Jak wskazują eksperci marki INELO, która na co dzień szkoli firmy transportowe i doradza Komisji Europejskiej – polscy przewoźnicy i kierowcy narzekają na pięć podstawowych trudności w swojej codziennej pracy.

1. Braki kadrowe

Obecnie, polscy przewoźnicy mają niebagatelny problem ze znalezieniem kierowców, którzy mogą nawiązać współpracę przez dłuższy okres. W konsekwencji, część firm nie może zrealizować wszystkich zadań transportowych, co przyczynia się do wzrostu cen przewozów.

– Z prowadzonych przez nas obserwacji wynika, że w ostatnim czasie doszło do wzrostu cen frachtów na poziomie kilku procent. Malejący wskaźnik bezrobocia oraz duża różnorodność ofert pracy zmuszają pracodawców do pozyskiwania kierowców spoza terytorium Polski. Tylko w 2017 r. w branży transportowej i magazynowej zostało wydanych blisko 33 tysiące pozwoleń na pracę oraz ponad 87 tysięcy oświadczeń dla samych obywateli Ukrainy – mówi Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń INELO.

Pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników ze Wschodu muszą zmierzyć się jednak z dodatkowymi utrudnieniami takimi jak: skomplikowane przepisy koordynacji zabezpieczenia społecznego UE czy niewydolność urzędów w wydawaniu dokumentów, dzięki którym cudzoziemiec może podjąć pracę w polskiej firmie. Takie wielomiesięczne oczekiwanie jest szczególnie uciążliwe w transporcie międzynarodowym, gdzie kierowca bez wymaganych zaświadczeń i karty pobytu nie może realizować przewozów w pozostałych państwach strefy Schengen.

2. Prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia

Przedsiębiorcy w celu zapewnienia pełnej obsady swojego taboru starają się sprostać oczekiwaniom kierowców w zakresie wynagrodzenia. Jednocześnie muszą też spełniać wymogi państw UE zwalczających dumping płacowy i socjalny. Prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia kierowcy jest odpowiedzialnym, a zarazem trudnym zadaniem do wykonania. Od wielu lat nie może być ono uzależnione od liczby przejechanych kilometrów czy też przewiezionego ładunku, ponieważ mogłoby to zachęcać pracownika do naruszeń. Rzetelna ewidencja czasu pracy powinna opierać się głównie na danych z kart kierowcy lub/i wykresówek. Na straży jej poprawności stoją organy kontrolne, m.in. Państwowa Inspekcja Pracy, posiadająca narzędzia, które w szybki sposób weryfikują rozliczenia pensji.

– Zauważamy znaczny wzrost spraw prowadzonych przez kancelarie prawne w sprawie żądań pracowników o zaległe, niewypłacone składniki wynagrodzenia oraz świadczenia z tytułu podróży służbowych. Ważne jest systematyczne rozliczanie czasu pracy kierowców w celu uniknięcia tak popularnych w tej branży roszczeń pracowniczych oraz nieprawidłowości wykazywanych podczas kontroli – ostrzega Piotr Dajema z firmy INELO.

3. Rozliczanie diet

Kolejnym zobowiązaniem pracodawców wobec kierowców jest wypłacanie świadczeń na pokrycie kosztów podróży służbowej. Ze względu na specyfikę pracy szoferów ich prawidłowe wyliczenie jest bardziej problematyczne niż w pozostałych branżach. Przewoźnicy najczęściej zadają sobie pytanie, czy powinni wypłacać kierowcom ryczałt za nocleg, kiedy odbywa się on w kabinie pojazdu. Od 2008 r. wielokrotnie zmieniała się interpretacja przepisów w tej kwestii. Jak wykazały ostatnie orzeczenia Sądu Najwyższego, przedsiębiorcy muszą zwracać szczególną uwagę, by w dokumentacji firmowej znalazły się odpowiednie zapisy, zabezpieczające ich przed roszczeniami kierowców.

4. Płaca minimalna w UE

Obecnie, największą trudnością w transporcie międzynarodowym jest rozliczenie należnego wynagrodzenia na terytorium danego państwa członkowskiego, do którego został delegowany kierowca. W każdym państwie występują osobne wytyczne, inne sposoby rozliczania czy też płaca jest stosowana dla różnych operacji transportowych, co powoduje niejasności i mnoży problemy.

– Należy pamiętać, że przepisy dotyczące stosowania płacy minimalnej w transporcie podlegają ciągłej dyskusji i negocjacjom na poziomie Parlamentu i Rady Europejskiej, co rodzi niepewność w całej branży, szczególnie przy podpisywaniu długoletnich kontraktów – podkreśla Piotr Dajema.

Oprócz skomplikowanych wyliczeń płacy minimalnej, przewoźnik musi również dopełnić wielu formalności. Jednym z bardziej absorbujących obowiązków jest wypełnienie formularza o zamiarze delegowania pracownika, który różni się w poszczególnych państwach, a niejednokrotnie pozostaje niedostosowany do branży transportowej.

5. Planowane zmiany przepisów

W ostatnim czasie struktura wynagrodzenia polskich kierowców budzi wiele zastrzeżeń. Projekty przygotowywane równolegle przez polskie związki zawodowe oraz Ministerstwo Infrastruktury mogą znacząco wpłynąć na zmianę sposobu wypłacania pensji. Czynnikiem napędowym tych procesów jest fakt, że kierowcy bardzo często otrzymują wynagrodzenie niewiele wyższe od minimalnego, a pozostałą część stanowią świadczenia z tytułu odbywanych podróży służbowych.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0