Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Zielona strzałka – zatrzymywać się czy nie?

zielona-strzalka

Zatrzymanie się przed „zieloną strzałką” to nie dobry zwyczaj, a obowiązek regulowany przez przepisy. Jeśli o tym zapomnimy, możemy dostać mandat, m.in. za wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Zielona strzałka – wszystko, co należy wiedzieć. 

Sygnalizatory S-2 wprowadzono w celu zwiększenia płynności ruchu. Warunkowy skręt w prawo, czyli tzw. zielona strzałka, pozwala na rozładowanie ruchu na skrzyżowaniu. Określenie „warunkowy skręt” oznacza, że wykonanie manewru jest możliwe dopiero po spełnieniu kilku warunków. Kierujący zobowiązany jest przede wszystkim do zatrzymania się przed wyznaczoną linią skrzyżowania lub – w razie jej braku – przed sygnalizatorem. Zatrzymanie pojazdu musi odbyć się w taki sposób, aby nie utrudnić przy tym poruszania się innych uczestników ruchu. Mowa tu w pierwszej kolejności o pieszych – w związku z tym, że skręcając w prawo, musimy wjechać na pasy, powinniśmy zachować najwyższą ostrożność oraz zorientować się, czy nie wchodzą oni na jezdnię. Podobnie w przypadków pojazdów, dla których wyświetlane jest zielone światło.

Uregulowany przez przepisy obowiązek zatrzymania się zapobiega więc m.in. sytuacji, w których pojazd wjeżdża z dużą prędkością na pasy lub zmienia kierunek poruszania się, bez uprzedniego zweryfikowania, czy jego manewr nie zagraża aby na pewno innym uczestnikom ruchu.

Zapominamy o zielonej strzałce

Niestety wielu kierowców dość szybko zapomina część informacji wyniesionych z kursu na prawo jazdy oraz powtarzanych podczas nauki do egzaminu. Niektórzy – szczególnie ci z długim stażem – są wręcz nieświadomi absolutnego OBOWIĄZKU zatrzymania się przed sygnalizatorem w przypadku zielonej strzałki. To, czego nie do końca uzmysławia sobie część kierujących, to fakt, że w momencie, kiedy na sygnalizatorze włącza się zielona strzałka, w rzeczywistości nadal obowiązuje ich czerwone światło, a możliwość przejazdu jest warunkowa.

W zasadzie strzałka do warunkowego skrętu nakłada na kierowcę jeszcze większą odpowiedzialność. To na nim ciąży obowiązek upewnienia się, czy może bezpiecznie wjechać na pasy oraz zmienić kierunek ruchu, nie stanowiąc przy tym zagrożenia dla pozostałych uczestników ruchu (mimo iż pieszy wchodzący na pasy również musi zachować ostrożność, nawet jeśli ma zielone światło).

Zielona strzałka = mandaty

Do tej pory policja była bardzo wyrozumiała wobec osób, które najwyraźniej zapomniały o tym przepisie. To powoli się zmienia. Zimą 2017 r. w województwie łódzkim przeprowadzana była akcja mająca na celu wyłapywanie kierowców, którzy skręcają warunkowo w prawo bez uprzedniego zatrzymania się przez skrzyżowaniem. Podobne działania zapowiadane były w całej Polsce.

Warto przypomnieć, że za niezatrzymanie się przed sygnalizatorem S2 ze strzałką do skrętu warunkowego grozi (dość niewielki) mandat – 100 zł i 1 punkt karny. Możliwe, że kierowcy bagatelizują przepisy właśnie z powodu tak niskiej grzywny. Pamiętajmy jednak, że jeśli wjedziemy na skrzyżowanie zanim jeszcze strzałka się włączy lub po tym, jak się wyłączy, grozi nam mandat za wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co oznacza już od 300 do 500 zł mandatu oraz 6 punktów karnych.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0