Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Poznaj nową koncepcyjną ciężarówkę IVECO Z TRUCK

IVECO Z TRUCK IAA 2016 (2)

IVECO zaprezentowało IVECO Z TRUCK – koncepcyjny pojazd ciężarowy do przewozów długodystansowych, łamiący wszelkie ograniczenia na drodze do bezemisyjnych pojazdów tworzących w pełni zrównoważony system transportu.

IVECO Z TRUCK to:

Zerowa emisja CO2 dzięki zoptymalizowanej technologii skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz wykorzystaniu biometanu. Koncepcja zakłada ciężki pojazd ciężarowy zasilany skroplonym biogazem przechowywanym w zbiornikach konformalnych, charakteryzujący się ulepszoną aerodynamiką oraz systemem odzysku ciepła odpadowego, umożliwiający realizację przewozów długodystansowych przy autonomii 2200 km i praktycznie zerowej emisji CO₂.

Zero wypadków dzięki szeroko zakrojonemu wykorzystaniu zautomatyzowanych technologii prowadzenia pojazdu. IVECO Z TRUCK określa sposób, w jaki nowe technologie oraz autonomiczne pojazdy zmienią rolę kierowcy, który stanie się pokładowym operatorem logistyki.

Zero stresu i zero straconego czasu dzięki skoncentrowanej na kierowcy budowie: kabinę pozbawiono tradycyjnych ograniczeń, co pozwala na jej dowolną konfigurację dopasowaną do różnych potrzeb (prowadzenie pojazdu, jazda autonomiczna, praca biurowa, odpoczynek) oraz interfejsowi człowiek-maszyna (HMI) pozwalającemu na dostosowanie sposobu prezentacji informacji do indywidualnych wymagań tak, aby właściwe informacje były wyświetlane we właściwym miejscu i czasie.

IVECO Z TRUCK czyni krok ku przyszłości, wychodząc naprzeciw zmianom, które alternatywne źródła energii, nowe technologie oraz zautomatyzowane prowadzenie pojazdu wprowadzą do życia kierowcy. To pionierskie podejście zaowocowało uzyskaniem 29 patentów chroniących nową koncepcję.

Zasilana skroplonym gazem ziemnym ciężarówka nowej generacji zużywa do 33% mniej paliwa i emituje o wiele mniej CO2

IVECO Z TRUCK wykorzystuje zasilany LNG silnik nowej generacji, wykorzystujący jako paliwo biometan pozyskany z rafinowanego biogazu. Paliwo to zapewnia niską emisję CO2 oraz wyjątkowo niską emisję pyłów.
Zasilany LNG silnik rozwija moc 460 KM oraz 2000 Nm momentu obrotowego i współpracuje z 16-biegową, automatyczną przekładnią z systemem Powershift dostępnym dla wyższych przełożeń.

Ciężarówki IVECO Z TRUCK wykorzystują MICHELIN X® LINE™ ENERGY™, pierwszą gamę opon, które uzyskały ocenę AAA w zakresie oporów toczenia, pozwalające zaoszczędzić pokonującym długie dystanse konwojom pojazdów nawet jeden litr paliwa na 100 km. Opony te posiadają wbudowane etykiety RFID, pozwalające śledzić każdy egzemplarz w ciągu całego cyklu życia i dostarczające informacji o ich rodzaju, rozmiarze, modelu, zużyciu, pracy oraz temperaturze. W połączeniu z systemem monitorowania ciśnienia zainstalowanym na obręczach czujniki te pozwalają również odczytywać bieżące ciśnienie w oponie.

IVECO Z TRUCK IAA 2016 (1)

Ciężarówki IVECO Z TRUCK wykorzystują nowy, koncepcyjny zbiornik paliwa opracowany wraz z firmą SAG. Zbiornik został wykonany z aluminium z wielowarstwową izolacją w nowej technologii MLI (Multi Layer Insulation). Są one pokryte odbijającą ciepło folią chroniącą przed promieniowaniem cieplnym. Technologia umożliwia stosowanie kształtu zbliżonego do sześcianu, pozwalającego zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni oraz napełnianie dwóch zbiorników jednocześnie. Zbiorniki o łącznej pojemności 1200 litrów pozwalają pojazdowi osiągnąć zasięg rzędu 2200 km – 60% więcej, niż obecny model Stralis NP, i o wiele więcej, niż w przypadku pojazdów zasilanych olejem napędowym.

Pokładowy system odzysku ciepła odpadowego wykorzystujący obieg Rankina wykorzystuje gazy spalinowe jako źródło energii cieplnej, umożliwiając tym samym dalsze zmniejszenie zużycia paliwa w trasie.

Podejście zaprezentowane w modelu IVECO Z TRUCK, mające na celu osiągnięcie zerowej liczby wypadków, opiera się o aktywne i prewencyjne systemy bezpieczeństwa stanowiące najbardziej skuteczny sposób poprawy bezpieczeństwa na drodze. Pełen zestaw czujników dookoła pojazdu umożliwia ewolucję w kierunku zautomatyzowanej jazdy, umożliwiając postęp technologiczny przy jednoczesnym zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.

Od poprawy funkcjonalności do stworzenia unikatowej przestrzeni do pracy i życia

Ciężarówka IVECO Z TRUCK, zaprojektowana przez CNH Industrial Design Centre, stanowi przykład tego, jak może wyglądać przyszłość kierowców ciężarówek. Pojazd jest ukształtowany przez ulepszoną aerodynamikę, poprawione bezpieczeństwo oraz cel, którym jest stworzenie nowej przestrzeni do życia – kabiny kierowcy. Stanowi wyobrażenie na temat tego, w jaki sposób zautomatyzowane prowadzenie pojazdów zmieni rolę kierowcy, który będzie spędzał mniej czasu na prowadzeniu pojazdu, skupiając się na pracy biurowej. Koncepcja ta umożliwia kierowcy zmianę konfiguracji kabiny tak, aby dopasować ją do bieżących potrzeb i zastosowania pojazdu w danej chwili: od jazdy w terenie miejskim, przez autonomiczną podróż po autostradach lub drogach szybkiego ruchu, pracę biurową oraz zasłużony odpoczynek po całym dniu pracy.

Gdy pojazd jest zaparkowany, kierowca może zmienić układ kabiny tak, by w pełni wykorzystać jej udogodnienia w zakresie zakwaterowania i pracy. Przesuwana tylna ściana odsuwa się automatycznie, przedłużając kabinę o dodatkowe 500 mm i zwiększając dostępną przestrzeń. Umożliwia to wykorzystanie wszystkich udogodnień, których może potrzebować kierowca, takich jak składane łóżko, prysznic, kuchnia, lodówka, umywalka, oraz ściana z urządzeniami rozrywkowymi.

IVECO Z TRUCK IAA 2016 (5)

Interfejs człowiek-maszyna został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy pełną, doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach oraz przedstawiać informacje adaptacyjne – właściwe informacje we właściwym miejscu i czasie. Dane dotyczące działania pojazdu są wyświetlane na inteligentnej szybie przedniej w miarę potrzeby i zmieniają się zgodnie z aktualnymi potrzebami kierowcy. Obejmuje to aktywne połączenie z oponami Michelin, które umożliwia kontrolę ich ciśnienia, temperatury oraz zużycia, a więc informacji pozwalających znacząco zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy, w czasie rzeczywistym.

Fotel kierowcy, układ kierowniczy, pedały oraz elementy sterujące na konsoli tworzą samodzielny zespół zawieszony niezależnie od kabiny, co niweluje wszelkie nierówności drogi. System klimatyzacji tworzy idealne warunki dookoła siedzenia kierowcy – bąbel klimatyczny, który obejmuje jego stanowisko tak, aby kierowca mógł cieszyć się idealną temperaturą bez zakłócających odczucia przepływów powietrza.

IVECO Z TRUCK łamie bieżące ograniczenia dzięki całkowicie nowemu myśleniu oraz pomysłom w zakresie efektywności energetycznej oraz odzysku ciepła odpadowego, ergonomii, sposobu interakcji i komunikacji pomiędzy pojazdem a kierowcą. Te nowe pomysły są chronione przez 29 patentów.

Źródło: Iveco, oprac.: Redakcja

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0