Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kto jest odpowiedzialny za ewidencjonowanie czasu pracy pracownika tymczasowego – kierowcy?

jak-zatrudnic-kierowce-z-ukrainy

Zapotrzebowanie na kierowców wciąż rośnie! Remedium na braki kadrowe może być agencja pracy. Zanim jednak podpiszemy umowę, dowiedzmy się, jakie są prawa i obowiązki zarówno pracodawcy, jak i agencji pracy oraz kto jest odpowiedzialny za ewidencjonowanie czasu pracy pracownika tymczasowego – kierowcy.

Analitycy rynku transportowego biją na alarm: już zaczyna brakować kierowców, a to dopiero początek. W branży zatrudnionych jest ok. 700 tys. kierowców. Połowa z nich ma więcej niż 65 lat. Zapotrzebowanie na nowych pracowników sięga 30 tys. rocznie. Problem ze znalezieniem pracownika sprawia, że coraz chętniej zwracamy się do agencji pracy tymczasowej, co jednak rodzi pewne wątpliwości natury formalnej. Przewoźnicy zadają sobie przede wszystkim pytanie, kto jest odpowiedzialny za ewidencjonowanie czasu pracy pracownika tymczasowego – kierowcy zatrudnionego przez agencję oraz kto zostanie obarczony kosztami ewentualnych mandatów.

Pracodawca użytkownik

Zastosowanie w takiej sytuacji ma określenie „pracodawcy użytkownika”. Według art. 2 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z dnia 9 lipca 2003 r. pracodawca użytkownik to „pracodawca lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy, wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez agencję pracy tymczasowej zadania i kontrolujący ich wykonanie”. Zgodnie z art. 14 ustawy pkt. 2 ust. 2 to właśnie pracodawca użytkownik prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników.

Oprócz wyżej wskazanych kierujemy się przepisami normującymi obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy – art. 149 § 1, art. 149 § 2 Kodeksu Pracy – § 8 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. „Natomiast szczególnymi unormowaniami dla pracodawców w transporcie drogowym, które w znaczny sposób utrudniają prowadzenie rzetelnej ewidencji, są przepisy zawarte w Ustawie o czasie pracy kierowców w rozdziale 3 dot. Obowiązków pracodawcy” – podkreśla Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans. W art. 25. ewidencja czasu pracy kierowców czytamy, że to do obowiązków pracodawcy należy prowadzenie ewidencji czasu pracy w formie zapisów na wykresówkach, wydruków z karty kierowcy i tachografu cyfrowego itd.

Kto jest odpowiedzialny za ewidencjonowanie czasu pracy pracownika tymczasowego?

Podsumowując, odpowiedzialność wykroczeniową za przekroczenia czasu pracy pracowników tymczasowych ponosi pracodawca użytkownik.

„Pracodawca użytkownik jest zobowiązany do wykonywania danych obowiązków i korzysta z praw, których realizacja jest niezbędna do organizowania pracy z udziałem pracownika tymczasowego. Przykładowo do katalogu tych praw i obowiązków będą należały prawa i obowiązki związane z ustalaniem rozkładu czasu pracy, zlecanie i rekompensata czasem wolnym pracy nadliczbowej, zlecanie pracy w dniu wolnym od pracy realizującym zasadę przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy i ewentualne uzgadnianie terminu dnia wolnego w zamian za taką pracę. Pracodawca użytkownik ma także obowiązek zagwarantowania pozostałych podstawowych elementów, takich jak zapewnienie odpoczynku dobowego i tygodniowego, zagwarantowania organizacji pracy opartej na zasadzie przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, rozliczania czasu pracy w okresie rozliczeniowym. Ponadto, jak już powyżej wskazano w u.z.p.t., zobowiązano go wyraźnie do prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników. Braki w tej ewidencji oraz inne naruszenia przepisów o czasie pracy stanowią wykroczenia przeciwko prawom pracownika, za które odpowiada pracodawca użytkownik” – wyjaśnia Karolina Wierzchowska.

Odpowiedzialność materialna za pracowników tymczasowych
Jeżeli zaś chodzi o odpowiedzialność materialną pracowników, reguluje to art. 19 o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z dnia 9 lipca 2003 r.

1. Agencja pracy tymczasowej jest obowiązana do naprawienia szkody wyrządzonej pracodawcy użytkownikowi przez pracownika tymczasowego przy wykonywaniu pracy tymczasowej – na zasadach i w granicach obowiązujących pracownika zgodnie z przepisami o odpowiedzialności materialnej pracowników.

2. Agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracownika tymczasowego zwrotu równowartości odszkodowania, które zostało wypłacone pracodawcy użytkownikowi.

Zgodnie z wyrokiem sygn. I ACa 1233/13 SA Łódź z dnia 19-03-2014 ograniczenie odpowiedzialności agencji pracy tymczasowej wynikające z treści art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.), a zatem uregulowane w ustawie ma charakter bezwzględnie obowiązujący i nie może być odmiennie uregulowane w umowie stron. Nie można podzielić stanowiska, iż ratio legis art. 19 ust. 1 ustawy jest w istocie ograniczeniem jedynie odpowiedzialności pracownika tymczasowego, gdyż wobec treści ust. 2 tego artykułu to on w ostatecznym rozrachunku ponosi konsekwencje finansowe wyrządzonej przez siebie szkody. Wbrew bowiem temu poglądowi treść art. 19 ustawy wyraźnie reguluje zakres odpowiedzialności Agencji za szkodę wyrządzoną przez pracownika tymczasowego pracodawcy użytkownika. Treść komentowanego przepisu jest konsekwencją faktu, że pracownik tymczasowy nie jest pracownikiem pracodawcy użytkownika. Z tego powodu nie odpowiada przed pracodawcą użytkowaniem za szkody wyrządzone w związku z wykonywaną pracą tymczasową. Podmiotem zobowiązanym do naprawienia szkody jest zatem agencja, jednakże wyłącznie na zasadach określonych w kodeksie pracy” – tłumaczy ekspert kancelarii Legaltrans.

Teoretycznie oznacza to, że pracodawca użytkownik nie musi martwić się o kary wynikające np. z przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (to odpowiedzialność ciążąca na agencji).

W praktyce musimy jednak pamiętać o jeszcze jednej istotnej kwestii. „Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym karze podlega podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem oraz osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009, a także każda inna osoba wykonująca czynności związane z przewozem drogowym, która naruszyła obowiązki lub warunki przewozu drogowego albo dopuściła, chociażby nieumyślnie, do powstania takich naruszeń” – wskazuje prawnik. Podobne zapisy znajdziemy w prawie o ruchu drogowym. W ust. 1 mowa jest o karze pieniężnej nakładanej na podmiot wykonujący przejazd lub podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym (w szczególności na organizatora transportu, nadawcę, odbiorcę, załadowcę lub spedytora, jeżeli okoliczności lub dowody wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia określonego w ust. 1). Jak zatem widać, zagadnienie jest skomplikowane, a każdy przypadek należy interpretować indywidualnie.

Autorzy:
Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans
oraz Redakcja Cargonews.pl

LEGALTRANS - logo

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0