Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

5 mld zł od UE na budowę polskich dróg

wwwMR110917

180 km nowych dróg, 6 inwestycji o wartości ponad 11 mld zł i 5 mld zł wsparcia z UE – te cztery liczby pokazują skalę przedsięwzięć, dla których zawarto dzisiaj umowy o dofinansowanie. Środki z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) trafią na kolejne odcinki dróg ekspresowych S2, S5, S6, S7 i obwodnicę Góry Kalwarii.

Umowy o dofinansowanie podpisali Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk i p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol. 5 mld zł z UE zostanie zainwestowane w:

budowę drogi ekspresowej S2 odc. węzeł Puławska – węzeł Lubelska (część obwodnicy Warszawy),
budowę drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz – Mielno, odcinek Białe Błota – Mielno,
budowę drogi ekspresowej S6 Szczecin – Koszalin, odcinek Kiełpino – początek obwodnicy Koszalina i Sianowa,
budowę drogi ekspresowej S6 Szczecin – Koszalin, obwodnica Koszalina i Sianowa (S6/S11),
budowę drogi ekspresowej S7, odcinek Lubień – Rabka (tzw. zakopianka),
budowę obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu drogi krajowej 50 i 79.

Inwestycje będą realizowane w czterech województwach: mazowieckim, małopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim. Łącznie to ponad 180 km nowych dróg. Wszystkie inwestycje są już w realizacji.

Razem z dzisiejszymi umowami, długość dróg, które GDDKiA buduje ze wsparciem z POIiŚ 2014-2020, wynosi już blisko 1000 km. Drogowa dyrekcja ma zagwarantowane w programie 42 mld zł na budowę dróg. Ponad 22 mld zł (ok. 53 proc.) zostały już zagospodarowane.

- 180 km i 5 mld dofinansowania to tylko liczby, choć robią wrażenie. Zyskują sens, gdy pokażemy jaka jest ich rola. Jeżeli chcemy rozwijać Polskę jako strefę inwestycji, co mocno podkreślaliśmy podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, potrzebujemy spójnej i drożnej infrastruktury transportowej – krwioobiegu, który dotleni organizm gospodarczy – podkreślił wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

- Podległa Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem środków unijnych, pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest też instytucją, która doskonale radzi sobie z zagospodarowaniem tych środków. Skala inwestycji realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych jest tak duża, że z pewnością moglibyśmy wykorzystać dużo więcej pieniędzy, niż przysługuje nam to w ramach alokacji z obecnej perspektywy finansowej UE – ocenił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

- Trasy objęte dofinansowaniem są już na etapie prac budowlanych, po zrealizowanych wcześniej optymalizacjach i projektach przez wykonawców. W najbliższych dwóch, trzech latach oddamy większość z nich do użytku. Nowe, ekspresowe połączenia podniosą poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz płynności transportu w Polsce. Co ważne, przyczynią się również do jeszcze szybszego rozwoju gospodarki naszego Państwa – stwierdził Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Krzysztof Kondraciuk.

Po podpisaniu umów znacząco wzrosło też wykorzystanie funduszy unijnych w całym Programie Infrastruktura i Środowisko (oprócz dróg, z jego środków finansowane są inwestycje m.in. w linie kolejowe, sieci energetyczne, ochronę środowiska) – z 40,5 proc. do 44,9 proc. Z dostępnych 109,5 mld zł zagospodarowano już blisko 50.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

przeladowane

Wielkopolscy inspektorzy eliminowali z ruchu (bardzo!) przeładowane pojazdy

Dwa wszczęte postępowania administracyjne wobec przewoźników w sprawie nałożenia kar za naruszenia, za które grozi kara pieniężna do 15 000 złotych oraz pięć wystawionych mandatów karnych kierowcom na łączną kwotę 2 350 zł – to efekt kontroli wagowej pojazdów, które przeprowadzili jednego dnia wielkopolscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

2017-09-24
0
slask_smieci-1

Śląscy inspektorzy ujawnili nielegalny przywóz odpadów komunalnych do Polski

Wszczęciem przez Inspekcję Transportu Drogowego postępowania administracyjnego wobec polskiego przewoźnika, zagrożonego karą pieniężną w wysokości 10 000 złotych oraz zawiadomieniem Policji, Prokuratury, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i Głównego Inspektora Ochrony Środowiska zakończyła się kontrola zespołu pojazdów, którym wykonywano nielegalny transport odpadów komunalnych.

2017-09-23
0